• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
بخشدار باغبهادران ؛

سمن ها، اهرم تحقق اهداف میراث فرهنگی و گردشگری هستند

  • کد خبر : 4486
  • 12 بهمن 1399 - 9:04
سمن ها، اهرم تحقق اهداف میراث فرهنگی و گردشگری هستند
بخشدار باغبهادران گفت: موتور محرکه تقویت صنعت گردشگری و همچنین حفاظت از آثار کهن بجا مانده انجمن های مردم نهادی هستند .

به گزارش نبض وطن، سید محمدرضا شریفی در نشست با انجمن حافظان میراث لنجان با اشاره به نقش آب در شکلگیری تمدن بشری از گذشته تا امروز، اظهار کرد: انسان موجودی هوشمند و اشرف مخلوقات به شمار می آید،از این رو از زمان خلقت همواره به دنبال ایجاد نظام بهره‌وری مناسب از آب و خاک برای تولید بوده است از این رو می توان گفت هرکجا آب باشد تمدن نیز وجود دارد.
وی افزود: کارشناسان براین باور هستند که تمدن حول محور آب شکل گرفته است و برهمین اساس می توان گفت شهرستان لنجان و بخش باغبهادران به دلیل عبور رودخانه زاینده رود از تمدن غنی تاریخی برخوردار است و آثار تاریخی بجا مانده از گذشته در این بخش این موضوع را تایید می کند.
بخشدار باغبهادران تصریح کرد: حفظ آثار و ابنیه تاریخی علاوه بر هویت بخشی به یک جامعه، نقش مهمی در توسعه گردشگری ایفا می کند و برهمین اساس باید آثار باستانی و تاریخی بجا مانده از گذشته را حفظ کنیم که از آن جمله می توان به برج کبوتر قلعه ترکی که جزء برج های خاص استان اصفهان به شمار می آید اشاره کرد.
وی با بیان اینکه کمیته برنامه ریزی فرمانداری شهرستان لنجان اعتباری را برای بازسازی برج کبوتر قلعه ترکی اختصاص داده است، ادامه داد: مرمت و احیاء برج برج کبوتر قلعه ترکی با بودجه ای که برای فاز نخست آن در نظر گرفته شده است امیدها را برای حفظ این بنای تاریخی افزایش داده و قطعا در ادامه مسیر آزادسازی حریم و غیره نیز انجام خواهد شد تا محوطه سازی آن نیز به سرانجام برسد.
شریفی با اشاره به نقش گردشگری در جذب سرمایه و تأثیر آن بر محیط پیرامونی، گفت: جاذبه های گردشگری طبیعی بخش باغبهادران از جمله بیشه زارها، آبشار شاهلولاک، کوه پیر شمع الدین و….بسیار غنی و ارزشمند بوده و برهمین اساس شهرهای باغبادران و چرمهین و همچنین روستاهای بخش باغبهادران ظرفیت بالایی درخصوص سرمایه گذاری را دارد.
وی با بیان اینکه با ساماندهی ویلاهای بخش باغبادران می توان برای ماندگاری گردشگران برنامه ریزی کرد، ادامه داد: تغییر شرایط زندگی و رونق اقتصادی شهرها و روستاهای بخش باغبهادران در گرو تقویت گردشگری و ساماندهی گردشگران بوده چراکه متاسفانه امروز منافع و سود حضور گردشگر در بخش باغبهادران تنها در جیب ویلاداران بوده و ساکنین روستاهای این بخش از منافع حضور گردشگر برخوردار نیستند.
بخشدار باغبهادران با بیان اینکه در طول سال بیش از یک میلیون گردشگر وارد این بخش می شود، اضافه کرد: روستای خشوئیه از پتانسیل بالایی در حوزه بومگردی برخوردار است چراکه خانه های قدیمی این روستا بکر و دست نخورده باقی مانده است و این روستا به دلیل طبیعت بکر و خانه های قدیمی و آثار بجا مانده از گذشته می تواند همچون ابیانه میزبان گردشگران بسیاری باشد.
وی با بیان اینکه باید تشکیل انجمن حافظان میراث لنجان را باید به فال نیک گرفت، عنوان کرد: موتور محرکه تقویت صنعت گردشگری و همچنین حفاظت از آثار کهن بجا مانده انجمن های مردم نهادی هستند که در حوزه میراث فرهنگی مشغول به فعالیتند اما متاسفانه در شهرستان لنجان خلاء فعالیت اینگونه سازمان ها احساس می شود و آنگونه که باید این مهم جدی گرفته نشده است.
شریفی خواستار تهیه و تدوین طرح جامع گردشگری بخش باغبهادران شد و خاطرنشان کرد: طرح جامع گردشگری یک نیاز اساسی در بخش باغبهادران به شمار می آید چراکه این طرح نقشه راهی است که می تواند اقدامات و پروژه های تعریف شده را به نتیجه ختم کند و با نظرات کارشناسی اکوتوریسم،سایت گردشگری تفریحات هیجانی و غیره را در مکان صحیح تعریف کرد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=4486
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.