• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
شهردار چرمهین

ثبت سه میراث ملموس و ناملموس درفهرست آثار ملی/مهارت پخت گندی پیازی خوشمزه چرمهینی در فهرست آثار فرهنگی ناملموس

  • کد خبر : 45204
  • 17 آذر 1402 - 17:35
ثبت سه میراث ملموس و ناملموس درفهرست آثار ملی/مهارت پخت گندی پیازی خوشمزه چرمهینی در فهرست آثار فرهنگی ناملموس
شهردار چرمهین گفت: با تلاش‌های صورت گرفته از سوی مدیریت شهری و همراهی صورت گرفته از سوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان و استان مسجد ناروندی، آئین سنتی شالورا جاری و مهارت پخت غذای گندی پیاز در فهرست ملی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس به ثبت رسیدند.

شهاب ثابت راسخ در گفت‌گو با خبرنگار نبض وطن اظهار کرد: میراث فرهنگی از مهم‌ترین عوامل و مبین هویت ملی بوده که دارای دو بُعد ملموس و ناملموس است و باید توجه داشت که تا کمتر از یک دهه قبل هر زمان سخن از میراث فرهنگی به میان می‌آمد در ذهن افراد تصاویری از تپه‌های باستانی، موزه‌ها، خانه‌های تاریخی، صنایع دستی و مواردی از این قبیل نقش می‌بست.

وی افزود: اما طی سال اخیر تعریف میراث فرهنگی از حوزه آثار ملموس فراتر رفته و صرفاً به آثاری که با چشم قابل مشاهده باشند محدود نمی‌شود و بسیاری از افراد، نهادها و دغدغه‎‌مندان حوزه میراث فرهنگی در مسیر تقویت حفظ و معرفی میراث فرهنگی ناملموس همچون آئین‌های کهن، قصه‌ها، انواع موسیقی‌های محلی، آداب و رسوم و… گام برداشته‌اند.

شهردار چرمهین تصریح کرد: میراث ناملموس کشور به دلیل اینکه صدها سال از چشم‌ها به دور مانده و تنها همچون عادت‌های فرهنگی و سینه به سینه نقل شده بودند در معرض فراموشی و در نهایت نابودی قرار داشتند و این درحالی ست که همه ما موظف هستیم اینگونه ارزش‌ها که تاکنون به ما منتقل شده را حفظ و ما نیز آن‌ها به آیندگان منتقل کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع مدیریت شهری چرمهین در مسیر حفظ میراث ملموس و ناملموس این شهر که دارای قدمتی کهن بوده گام برداشت تا زمینه لازم برای شناخت، ارتقا و انتقال این مواریث به نسل‌های آینده و همچنین شناخت آنها توسط نسل حاضر هموار شود.

ثابت راسخ اضافه کرد: مسجد تاریخی ناروندی چرمهین از جمله قدیمی ترین اثر تاریخی شهرستان لنجان به‌شمار می‌آید که با تلاش‌های صورت گرفته از سوی مدیریت شهری و همراهی و حمایت‌های صورت گرفته از سوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان و استان چهاردهم بهمن ماه ۱۳۹۹ در فهرست ملی میراث فرهنگی ملموس به ثبت رسید.

وی ادامه داد: آئین سنتی شالورا جاری یکی از آئین‌های کهنی است که در شهر چرمهین از گذشتگان باقی مانده و هر ساله پس از گذشت ۷۰ روز از عید نوروز و همزمان با آغاز فصل گرما برگزار می‌شود.

شهردار چرمهین اضافه کرد: در گذشته‌های دور روز شصت و نهم سال توسط دشتبان محل، جار زده می‌شد تا زمان شروع این آئین سنتی به اطلاع عموم مردم این دیار برسد.

وی عنوان کرد: بر اساس اعتقادات مردم چرمهین آئین شالورا جاری پیام‌آور محبت، وحدت، همدلی و شادی است، بر اساس نقلی که کهنسالان شهر از این آئین سنتی دارند در گذشته با فرا رسیدن این روز هر یک از فامیل‌هایی که در چرمهین ساکن بودند در نزدیکی آبشار گرد هم می‌آمدند.

ثابت راسخ بیان کرد: مردم با حضور در نزدیکی آبشار شاه لولاک مکانی را برای اتراق خود و فامیل مهیا کرده و بر اساس اعتقادات و سنتی که به آنان ارث رسیده بود یک یا چند روز در این مکان در کنار یکدیگر در محلی با عنوان “یورت” زندگی می‌کردند.

وی با بیان اینکه طایفه‌های مختلف به هیچ عنوان اجازه نمی‌دادند روزی که آئین شالورا جاری برگزار می‌شد هیچ یک از سکونتگاه‌ها که محل اسکان هر طایفه بود خالی بماند، خاطرنشان کرد: مردم قدیم شهر چرمهین خود را ملزم به اجرای مراسم شالورا جاری دانسته و آن را واجب می‌دانستند و بر همین اساس در تلاش بودند این آئین آبرومندانه برگزار شود.

شهردار چرمهین افزود: “ آئین سنتی شالورا جاری چرمهینچهاردم بهمن ماه ۱۳۹۹ طی شماره ۲۲۷۸ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد و هر سال به عنوان روز چرمهین و هفته نکوداشت چرمهین مراسم پاسداشت با حضور هزاران نفر از شهروندان و گردشگران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه با اشاره به اینکه غذا و خوراک موجب رونق گردشگری می‌شود، یادآور شد: گردشگری غذا یکی از انواع گردشگری است که انگیزه اصلی آن تجربه غذا و سبک‌های آشپزی منحصر به فرد در مقصدهای خاص، آشنایی با فرهنگ میزبان و ثبت خاطره به یادماندنی برای گردشگر است.

ثابت راسخ تصریح کرد: “ مهارت پخت غذای گندی پیازی چرمهین نیز در نهم مرداد ماه ۱۴۰۲ طی شماره ۲۸۷۱ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد که علاوه بر حفظ این میراث ناملموس ارزشمند قطعاً زمینه ساز توسعه گردشگری شهر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد دیگری از میراث فرهنگی ناملموس شهر چرمهین نیز شناسایی و مستندسازی آنها انجام شده که در نوبت ثبت فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس قرار دارند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=45204

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.