• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

نقش تاریخ شفاهی در حفظ و ماندگاری هویت فرهنگی و اجتماعی

  • کد خبر : 4532
  • 21 بهمن 1399 - 7:00
نقش تاریخ شفاهی در حفظ و ماندگاری هویت فرهنگی و اجتماعی
یک فعال اجتماعی گفت: انجمن حافظان میراث لنجان از اواخر تیر ماه ۱۳۹۹ فعالیت خود را برای جمع آوری تاریخ شفاهی این شهرستان آغاز کرد و با تقویت ارتباط با اقوام و طوایف مختلف فهرستی از چهره های ماندگار، هنرمندان، بزرگان، افراد تاثیر گذار و …تهیه گردید.

به گزارش نبض وطن، میلاد موذنی اظهار کرد: یکی از شیوه های پژوهش در تاریخ، جمع آوری اطلاعات تاریخی و شناسایی وقایع و رویدادها بر اساس دیدگاه ها، شنیده های شاهدان و ناظران آن وقایع بوده و ثبت و ضبط این اطلاعات در قالب تاریخ شفاهی می تواند به عنوان هویت نسل آینده شناخته شود چراکه تاریخ شفاهی و نقش موثری را در حفظ هویت فرهنگی و اجتماعی جوامع بشری ایفا می کند.
وی افزود: با توجه به نقش تاریخ شفاهی به حفظ و ماندگاری هویت فرهنگی و اجتماعی مردم انجمن حافظان میراث لنجان برآن شد با تقویت نیروی انسانی و جذب افراد خبره، تحقیقات خود را در حوزه شهرها و روستاهای شهرستان لنجان گسترش دهد.
این فعال اجتماعی با بیان اینکه امروزه به دلایل مختلف شاهد ایجاد گسست بین نسل‌ها هستیم، تصریح کرد: کارشناسان تاریخ شفاهی را راهبردی برای ثبت حوادث و رویدادهای تاریخی می دانند از طرفی حرکت در این مسیر سبب تقویت پیوند میان نسل گذشته و امروز خواهد شد به گونه ای که این هویت به درستی در اختیار نسل جدید و آینده قرار می گیرد.
وی افزود: انجمن حافظان میراث لنجان از اواخر تیر ماه ۱۳۹۹ فعالیت خود را برای جمع آوری تاریخ شفاهی این شهرستان آغاز کرد و با تقویت ارتباط با اقوام و طوایف مختلف فهرستی از چهره های ماندگار، هنرمندان، بزرگان، افراد تاثیر گذار و …تهیه گردید.
موذنی تصریح کرد: در این مسیر پژوهش اولیه در خصوص رویدادها، سبک زندگی، اداب، سنن، آثار بجا مانده از گذشته و … با طراحی سوال و انجام مصاحبه تصویری آغاز شد تا بتوانیم مجموعه مطالب جمع آوری شده را در قالب منبع تحقیقاتی در اختیار پژوهشگران، علاقه مندان تاریخ و فرهنگ شهرستان لنجان و آحاد مردم قرار دهیم و از سوی دیگر بتوانیم شرایط تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دوران زندگی اجداد و گذشتگان خود را رصد کنیم.
وی ادامه داد: در طول ماه های اخیر انجمن حافظان میراث شهرستان لنجان موفق به انجام مصاحبه های متعددی شد که امروز در قالب آرشیوی ارزشمند از میراث ناملموس، رویدادها، فرهنگ ها و هنرهای کهن و نقل قول ها و شنیده های کهن سالان امروز از اجدادشان و… جمع اوری شده است.
این فعال اجتماعی اضافه کرد: فیلمبرداری مصاحبه ها تقریبا هر روز در جریان است و به صف ویدیوهای تدوین نشده افزوده می شود و در این مسیر همیاری و همکاری آحاد مردم را برای جمع آوری خاطرات بکر و نهفته در فکر و ذهن لنجانی های میانسال و سالمندی است که تاکنون، هیچ فردی سراغ آنان نرفته و با مهاجرت یا درگذشت آنان این خاطرات در حال فراموشی و نابودی است، طلب می کنیم.
وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی یکی از مهم‌ترین ابزارهای ساخت تاریخ در دوران زندگی امروزی به شمار می آید، عنوان کرد: خاطراتی که از زبان میانسال و بزرگان طوایف مختلف شنیده می شود کلید آشنایی نسل جدید و آینده و همچنین پژوهشگرانی است که در این حوزه فعالیت می کنند و چنانچه تاریخ شفاهی شهرستان لنجان در زمان حال ثبت و ضبط نشود قطعا آسیب های زیادی را متحمل خواهیم شد چراکه فرهنگ و اعتقادات دینی،سیاسی و اجتماعی ما سینه‌به‌سینه و نسل‌به‌نسل با تکیه بر تاریخ و سنت‌های شفاهی انتقال پیدا کرده است.
موذنی خاطرنشان کرد: تهیه و تدوین تاریخ شفاهی شهرستان لنجان در قالب کتاب و مستندهای تصویری می تواند به یک کار ماندگار برای این شهرستان مبدل گردد تا نسل‌های بعد با رویت به تاریخ گذشتگان از تجربیات انان بهره مند شده و داشته های فرهنگی، اجتماعی، هنری و… را سینه‌به‌سینه به نسل های بعد از خود منتقل کنند.
وی یاداور شد:آنچه ما از این منظر طی ماه های اخیر توانستیم ثبت و ضبط کنیم در برابر آن چیزی که هنوز در دلها و ذهن ها باقیست بسیار ناچیز بوده از این رو امیدواریم در این مسیر مسئولان، افراد دارای ایده و فرهنگ دوست و همچنین آحاد مردم خوش ذوق لنجان آستین همت بالا بزنند تا بتوانیم با ثبت و ضبط اظهارات شفاهی بزرگان و…. از داشته های تاریخی، فرهنگی، هنری و… خود حفاظت کنیم.

این فعال اجتماعی تاکید کرد: از کلیه علاقه مندان و دوستدارانِ تاریخ و فرهنگ شهرستان لنجان دعوت می شود تا انجمن حافظان میراث لنجان را در این مسیر یاری رسانده تا بتوانیم وظیفه خود را در جمع آوری تاریخ شفاهی این شهرستان وانتقال آن به نسل های آینده به درستی ایفا کنیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=4532
  • نویسنده : زهرا جعفری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.