• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

طرح مردمی کاشت ۱ میلیارد درخت در چرمهین آغاز شد

  • کد خبر : 45978
  • 22 آذر 1402 - 8:57
طرح مردمی کاشت ۱ میلیارد درخت در چرمهین آغاز شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: طرح کاشت مردمی یک میلیارد نهال، امروز در طرح ۳۳۰ هکتاری در منطقه گردشگری شهر چرمهین، به‌صورت بذرکاری بادام اسکوپاریا بدون آب و برمبنای توافق‌نامه فی مابین منابع طبیعی و شهرداری چرمهین با همکاری مردم، ارگان‌ها و با محوریت شهرداری چرمهین به مرحله اجرا رسید و امیدواریم با نگرش شهردار چرمهین در برنامه زمانبندی شاهد تحقق این مهم در این شهر باشیم.

ابوطالب امینی چرمهینی در حاشیه آئین عملیات اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در شهر چرمهین در گفت‌گو با خبرنگار نبض وطن، اظهار کرد: دانشمندان به این نتیجه دست پیدا کردند که ۶ تریلیون درخت در سطح کره زمین وجود داشته و در طول ۵۰ ساله گذشته ۳ تریلیون آن قطع شده و چنانچه در ادامه نیز این مسیر طی شود کره زمین دچار مشکلات بسیاری خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع کاشت یک تریلیون درخت در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰ از جمله تصمیماتی بود که در کنفرانس آب و هوایی اتخاذ شد که جز الزامات بین‌المللی بوده و سهم ایران در این الزام جهانی کاشت یک میلیارد درخت تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران عضو پروتکل‌های بین المللی بوده و برای اجرای این طرح نیز متعهد شده است در صورت عدم اجرای آن، امکان دارد اعمال جریمه‌های سنگین و تحریم‌هایی را بر صنعت کشور به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: این موضوع در هیأت دولت مطرح و مقرر شد از سال ۱۴۰۱ به مدت ۴ سال این کشت انجام شود و بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی مکلف به اجرای این طرح شدند.

امینی اضافه کرد: در این خصوص جلسات کارشناسی متعددی برگزار و مناطق، نوع گونه‌ها و سهم استان‌ها مشخص شده است و بر همین اساس استان اصفهان ۲ درصد معادل کاشت ۲۰ میلیون اصله درخت طی چهار سال در این طرح ملی متعهد شده است.

وی عنوان کرد: اجرای این طرح بزرگ با همکاری و مشارکت تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها امکان پذیر است و اداره کل منابع طبیعی نمی‌تواند به تنهایی این پروژه را اجرا کند و لازم است که همه مدیران، مسئولان و مردم در این کار مشارکت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در استان اصفهان تاکنون توسط تیپ ۲۳ توپخانه ارتش شروع شده است و سپاه در سطح ۲۰۰ هکتار، فولاد مبارکه در سطح یکهزار هکتار، پالایشگاه در منطقه طالخونچه و شهرداری چرمهین دز سطح ۳۳۰ هکتار این طرح را آغاز کردند و امید است این طرح طی چهار سال کامل اجرا شود.

امینی با بیان اینکه در هر هکتار امکان کاشت ۳۰۰ بذر وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای انجام تعهد استان در این طرح لازم است که در سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان طی چهار سال بذر و نهال کاری انجام شود و تلاش می‌کنیم که ۳۵ درصد از تعهد خود را در اراضی بیابانی و ۶۵ درصد را در مناطقی اجرا کنیم که به آب نیازی نداشته باشد.

وی متذکر شد: طرح کاشت مردمی یک میلیارد نهال، امروز در طرح ۳۳۰ هکتاری در منطقه گردشگری شهر چرمهین، به‌صورت بذرکاری بادام اسکوپاریا بدون آب و برمبنای توافق‌نامه فی مابین منابع طبیعی و شهرداری چرمهین با همکاری مردم، ارگان‌ها و با محوریت شهرداری چرمهین به مرحله اجرا رسید و امیدواریم با نگرش شهردار چرمهین در برنامه زمانبندی شاهد تحقق این مهم در این شهر باشیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=45978

نوشته های مشابه

02فروردین
چرمهین به عنوان شهرِ تَرین‌ها در حال معرفی است
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان:

چرمهین به عنوان شهرِ تَرین‌ها در حال معرفی است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.