• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

ایران رتبه دوم جهان اسلام در تولید علم حوزه «علوم انسانی، هنر و اجتماعی»

  • کد خبر : 49310
  • 16 دی 1402 - 16:15
ایران رتبه دوم جهان اسلام در تولید علم حوزه «علوم انسانی، هنر و اجتماعی»
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) از کسب رتبه دوم جمهوری اسلامی ایران در تولید علم بین‌المللی حوزه «علوم انسانی و هنر» و «علوم اجتماعی» در میان کشورهای اسلامی خبر داد.

به گزارش نبض وطن به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، سید احمد فاضل زاده درباره آخرین وضعیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران در حوزه «علوم انسانی و هنر» و «علوم اجتماعی» گفت: جمهوری اسلامی ایران رتبه دوم را در تولید علم بین‌المللی در حوزه «علوم انسانی و هنر» و «علوم اجتماعی» در میان کشورهای اسلامی کسب کرد.

وی افزود: سالانه حدود ۱۵۰ هزار مقاله محققان ایرانی در پایگاه‌های ملی و بین‌المللی نمایه‌سازی می‌شود که بررسی تحلیلی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی مانند Web of Science (WoS) نشان می‌دهد که حوزه‌های مهندسی، پزشکی و سلامت، کشاورزی و محیط زیست و علوم پایه سهم بیشتری در تولیدات علمی کشور دارند.

رئیس مؤسسه ISC یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس پایگاه WoS جایگاه هفدهم را در تولید علم بین‌المللی دارد که سهم حوزه علوم انسانی و هنر در سال ۲۰۲۲ میلادی تنها ۰.۵۸ درصد است. سهم حوزه علوم اجتماعی نیز تنها ۷.۳۳ درصد تولید علم بین المللی است.

فاضل‌زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران در حوزه «علوم انسانی و هنر» و «علوم اجتماعی» در سال ۲۰۲۲ رتبه دوم را پس از ترکیه در بین کشورهای اسلامی دارد. در سطح جهانی نیز جایگاه تولیدات علمی کشور در حوزه «علوم انسانی و هنر» و «علوم اجتماعی» به ترتیب ۳۴ و ۲۸ است که در مقایسه با جایگاه کلی تولیدات علمی که ۱۷ است، بسیار پایین تر است.

در نمودار ۱ و ۲ تعداد کل مدارک نمایه استنادی هنر وعلوم انسانی ۲۰ کشورهای پیشرو اسلامی در پایگاه WoS در سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است:

ایران رتبه دوم جهان اسلام در تولید علم حوزه «علوم انسانی و اجتماعی»

 

ایران رتبه دوم جهان اسلام در تولید علم حوزه «علوم انسانی و اجتماعی»

 

وی گفت: در حوزه «علوم انسانی و هنر» و «علوم اجتماعی» تنها ۸ درصد تولید علم بین‌المللی داریم و ۹۲ درصد از مقالات بین‌المللی نمایه شده در سایر علوم است. این نتایج حاکی از این است که با توجه به ظرفیت و پیشینه قوی کشور در حوزه «علوم انسانی و هنر» و «علوم اجتماعی»، بروندادهای بین‌المللی در این زمینه بسیار کم است و نیازمند برنامه ریزی برای تقویت این حوزه است.

رئیس موسسه ISC افزود: در سطح جهان ۲ درصد از تولیدات علمی متعلق به حوزه «علوم انسانی و هنر» است در حالی که در کشور این سهم ۰.۵۸ است و تقریباً یک چهارم روند جهانی است. در حوزه «علوم اجتماعی» سهم جهان ۱۴.۱۳ درصد است و وضعیت کشور در این زمینه با ۷.۳۳ درصد، نصف روند جهانی است.

ایران رتبه دوم جهان اسلام در تولید علم حوزه «علوم انسانی و اجتماعی»

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=49310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.