• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

چالش های پیش روی مرغداران/صنعت مرغداری رو به نابودی است

  • کد خبر : 4939
  • 21 اسفند 1399 - 9:00
چالش های پیش روی مرغداران/صنعت مرغداری رو به نابودی است
نایب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان گفت: افت و خیزهای بازار مرغ، علاوه بر مشکلاتی که در بازار ایجاد کرده، تولیدکنندگان را نیز هر روز دچار بحران کرده است.

میلاد موذنی در گفت و گو با خبرنگار نبض وطن، با بیان اینکه امروز مسائل اقتصادی یکی از دغدغه‌های مهم مردم و تولیدکنندگان به شمار می آید، اظهار کرد: رفع مشکلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی یکی‌ از مباحثی است که همواره درخصوص آن صحبت می شود اما مشکلاتی اعم از بیمه، عدم نقدینگی واحدهای تولیدی و سرمایه در گردش ، بروکراسی سنگین اداری و غیره از جمله مباحثی است که متاسفانه علیرغم برخی تلاش های صورت گرفته از سوی مسئولان سد راه فعالیت تولیدکنندگان شده که اگر رفع شود، گامی بزرگ در راستای تحقق جهش تولید برداشته خواهد شد.
وی افزود: امروز صنعت مرغداری و تولید مرغ گوشتی روی خط برخی مشکلات قرار دارد و عبور از این بحران نیازمند حمایت از تولیدکنندگان این صنعت تاثیرگذار در کشور است و نباید این مهم را به دست فراموشی سپرد که افت و خیزهای بازار مرغ، علاوه بر مشکلاتی که در بازار ایجاد کرده، تولیدکنندگان را نیز هر روز دچار بحران می‌کند.

نایب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان با بیان اینکه دولت با افزایش عرضه تلاش می‌کند قیمت را در بازار کاهش دهد، تصریح کرد: امروز مشکلات صنعت مرغداری به حدی زیاد است که شاید تنها راه نجات تولیدکنندگان این حوزه تعطیل کردن مرغ‎داری‎ها باشد اما شاهد هستیم که علیرغم همه تنگناها برای تهیه نهاده مورد نیاز و غیره برای عبور از بحران اقتصادی تمام قد در میدان عمل حاضر هستندو امید دارند موصوعات بازار نهاده حل و فصل شود.
وی ادامه داد: خوراک طیور با وجود صنعت قدرتمند کشاورزی کشور از خارج وارد می‌شود و برای واردات نیز قطعا نیاز به ارز دولتی است، اما برخی مسئولان با استدلال تأمین ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی، گرانی آن را غیرقابل قبول عنوان می‌کنند.
موذنی اضافه کرد: بسیاری از فعالان صنعت مرغداری معتقد هستند که ارز ترجیحی کماکان برای واردات نهاده‌های دامی تخصیص داده می‌شود اما این مسئله تنها نزدیک به ۶۰ درصد از هزینه‌های مرغ را که تامین خوراک آن به شمار می آید را تشکیل می‌دهد.
وی عنوان کرد: متاسفانه واکسن‌ها و ویتامینه‌ها از شمول تخصیص ارز ترجیحی خارج شده و از سوی دیگر شاهد افزایش هزینه هایی چون دستمزد نیروی کار، تجهیزات، کرایه حمل، کنسانتره، انرژی و حتی جوجه یکروزه هستیم که این مسئله باعث افزایش هزینه تمام شده می شود.
نایب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان یکی دیگر از دلایل گرانی مرغ را ایرادات موجود در زنجیره تامین و نحوه تخصیص خوراک تامین شده با ارز ترجیحی دانست و خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده مرغ در حال حاضر در مناطق خشک و سردسیر، با احتساب ۱۰ درصد تلفات و راندمان و ضریب تبدیل ۲.۱ حدود ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان می شود.
وی یاداور شد: سهمیه اختصاصی با ارز مرجع چهار کیلو و ۸۰۰ گرم بوده که با توجه به میانگین قیمت دان پلت که شامل ۲۰۰ گرم استارتر، ۳۰۰ گرم پیش دان، ۱.۵ کیلوگرم میان دان و ۲ کیلو پس دان است میانگین قیمت هر کیلو دان چهار هزار و ۴۰۰ تومان تعیین می شود.
موذنی متذکر شد: هزینه واکسیناسیون برای هر قطعه یک هزار و ۵۰۰ تومان می شود.
وی ادامه داد: ویتامین و جمعا هزینه بهداشت و درمان برای هر قطعه جوجه هزار و ۳۰۰ تومان هزینه در بر دارد.
نایب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان گفت: هزینه سوخت ، آب ، برق با احتساب میانگین گاز و گازوئیل در فصل زمستان برای هر قطعه ۶۰۰ تومان، هزینه پرسنل اعم از مهندس فنی اجباری، دامپزشک اجباری و کارگر برای هر قطعه هزار تومان، هزینه اجاره مرغداری و یا اصطحلاک هر قطعه هزار تومان، پوشال اولیه ۲۰۰ تومان بوده که با کل هزینه ها جهت واکسیناسیون و غیره برای پرورش یک قطعه مرغ جمعا پنج هزار و ۶۰۰ تومان می شود.

وی افزود: حال با توجه به هزینه های تولید یک قطعه مرغ تولید کننده باید از یکسو افزایش قیمت نهاده‌ها را تحمل کرده و از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری برای فروش مرغ به قیمت مصوب که متناسب با قیمت تمام شده نیست را باید به مرحله اجرا برساند که این مسئله منجر به عدم صرفه و زیان مرغدار شده است.
موذنی تصریح کرد: مجموعه این عوامل امروز منجر به تعطیلی و یا کاهش جوجه‌ریزی برخی مرغداری‌ها و در نتیجه کاهش عرضه و گرانی مرغ در بازار شده است.
وی با بیان اینکه ارز دولتی هم خود به مشکلی جدی تبدیل شده است، عنوان کرد: متاسفانه تخصیص ارز ترجیهی که با هدف کنترل قیمت‌ها شکل‌ گرفت نه تنها نتوانسته قیمت‌ها را کنترل کند بلکه خود به تهدیدی برای صنعت مرغداری کشور مبدل شده و امیدواریم با چاره اندیشی در این حوزه با تکیه بر دانش تولیدکنندگان صنعت مرغ شاهد جهش تولید و کاهش قیمت ها در بازار باشیم.
این تولید کننده جوان خاطرنشان کرد: توجه به تغییرات اقلیمی و علائم بازار، تعامل بین واردات خوراک طیور و تولید محصول برای مواد غذایی و مواد خام صنایع، تامین بخشی از نقدینگی موردنیاز مرغداران، توسعه مزارع پرورش مرغ گوشتی در مناطق دارای آب‌و‌هوایی مناسب،استفاده از امکانات و تکنولوژی مورد نیاز تولید و همچنین حذف یا کاهش عوامل سیاسی و اجتماعی بر تولید و اعلام آمار می تواند گره گشای مشکلات پیش روی این صنعت و رونق آن باشد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=4939
  • نویسنده : زهرا جعفری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.