• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

گام‌های روبه جلوی تهران و دوشنبه برای گسترش روابط

  • کد خبر : 49942
  • 20 دی 1402 - 9:11
گام‌های روبه جلوی تهران و دوشنبه برای گسترش روابط
سفر رئیس مجلس ملی تاجیکستان به تهران و دیدار و رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران در شرایطی است که طی چند سال گذشته شاهد گام‌های روبه جلوی تهران و دوشنبه برای گسترش روابط بوده‌ایم و اکنون این سفر می‌تواند چشم‌انداز روشن‌تری را پیش‌روی مناسبات دو کشور قرار دهد.

به گزارش نبض وطن، رستم امامعلی رحمان‌اف، رئیس مجلس ملی تاجیکستان که صبح روز دوشنبه، هجدهم دی در رأس هیئتی بلندپایه پارلمانی به تهران سفر کرده بود، با آیت‌الله رئیسی، محمد باقر قالیباف و برخی دیگر از مقامات بلندپایه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو طرف در این دیدار ضمن مخابره این پیام که روابط دو کشور فراتر از روابط معمولی است؛ پیرامون گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور همراه با گسترش و تعمیق روابط تهران-دوشنبه رایزنی کردند.

تهران-دوشنبه در مسیر گسترش روابط

افزایش قابل توجه سطح مناسبات و مبادله سفرهای دیپلماتیک بین دو کشور ایران و تاجیکستان حاکی از فصل جدیدی در گسترش این روابط است؛ به همین منظور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران هفدهم آبان سال جاری به دعوت رسمی امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان به این کشور سفر کرد و در فاصله بین سفر رئیس‌جمهور ایران به تاجیکستان و سفر رئیس مجلس ملی تاجیکستان به ایران نیز چند هیئت سیاسی و اقتصادی بین دو کشور تبادل شد تا به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه متناسب با پیوندهای اعتقادی و تمدنی بین دو کشور کمک کند.

در دیدار رؤسای جمهور ایران و تاجیکستان ۱۸ سند همکاری به امضا رسید که یادداشت تفاهم نقشه راه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بلندمدت برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، حمل‌ونقل و ترانزیت، لغو روادید، مدیریت بحران، ایجاد منطقه آزاد مشترک، مبارزه با قاچاق موادمخدر، امور ورزشی، خدمات پستی، فرهنگ و هنر، تحقیقات فناوری و نوآوری، آموزش عالی و خواهرخواندگی بین شهرهای تهران و دوشنبه تاجیکستان از جمله اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا شده میان دو کشور بود.

تهران-دوشنبه در مسیر گسترش روابط

در زمینه ترابری و ترانزیت و مباحث اقتصادی همکاری‌های مشترکی بین دو کشور ایران و تاجیکستان صورت گرفته است. تاجیکستان که تمایل دارد به ایستگاهی در ترانزیت بین‌المللی شرق تا غرب تبدیل شود، در راستای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل با همراهی ایران تلاش می‌کند تا با گسترش این زیرساخت‌ها از مسیر تاجیکستان-افغانستان-ایران، یا تاجیکستان-آسیای مرکزی-ایران به این مهم دست پیدا کند.

همچنین تاجیکستان یکی از ایستگاه‌های کریدور ریلی پنج کشور (FNRC) ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین است که در امتداد آن راه‌آهن خواف-هرات بین ایران و افغانستان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. ایران و تاجیکستان همچنین عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (ECO) و سازمان همکاری شانگهای (SCO) هستند که این موضوع می‌تواند همکاری‌های سازمانی دو کشور را تعریف کند.

تهران-دوشنبه در مسیر گسترش روابط

با توجه به اینکه تهدیدات مشترکی از جمله تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق موادمخدر و سایر تهدیدات موجود برای دو کشور ایران و تاجیکستان متصور است، در زمینه گسترش مباحث نظامی و امنیتی بین دو کشور نیز تلاش‌هایی صورت گرفته است. به ویژه اینکه سفر اخیر رئیس مجلس تاجیکستان در حالی به ایران انجام شد که مشخص شده بود برخی عوامل دخیل در حمله تروریستی کرمان ملیت تاجیکستانی داشته‌اند و عضو گروه تروریستی داعش هستند؛ این در حالی است که داعش به عنوان یک گروه فراملیتی، از همه کشورها عضو می‌پذیرد.

گسترش روابط ایران و تاجیکستان می‌تواند دستاوردی در زمینه منافع ژئوپلیتیک و ژئوکالچر ایران نیز قلمداد شود؛ چرا که در رقابت‌های جاری ژئوپلیتیکی جهان که بخشی از آن در آسیای مرکزی در جریان است، تاجیکستان می‌تواند به عنوان بخشی از جغرافیای فرهنگی ایران محسوب شود.

تهران-دوشنبه در مسیر گسترش روابط

لازم به ذکر است، شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان فعالیت خود را از پنجم دی آغاز کرد که در کمیسیون اقتصادی، پنج کمیته انرژی، زیرساخت، فرهنگی‌-اجتماعی، تجارت-بازرگانی و کمیته مالی سرمایه‌گذاری برای مذاکرات در بخش‌های گوناگون تشکیل شده است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=49942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.