• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آبخیزداری ضرورت انکارناپذیر حفاظت از منابع آب و خاک

  • کد خبر : 5329
  • 06 فروردین 1400 - 1:01
آبخیزداری ضرورت انکارناپذیر حفاظت از منابع آب و خاک
رئیس منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان لنجان گفت:منابع طبیعی شامل مواهب خدادادی بوده که انسان در شکل گیری آنها نقشی نداشته اما برای حفاظت و بهره برداری از آن مکلف است چراکه توسعه پایدار و زندگی بدون این داشته‌های ارزشمند طبیعی ممکن نخواهد بود.

به گزارش نبض وطن، اهتمام به منابع طبیعی طی زمان حاضر در جوامع بشری از چنان اهمیتی برخوردار است که از آن به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار یاد می‌شود چراکه منابع طبیعی طی قرن‌ها، بستر زیست، تولید و معاش و حضور اقوام کوچنده و… را فراهم می سازد.
روح الله کاظمی با اشاره به اهمیت حفاظت از منابع طبیعی در کنار توسعه، اظهار کرد: منابع طبیعی شامل مواهب خدادادی بوده که انسان در شکل گیری آنها نقشی نداشته اما برای حفاظت و بهره برداری از آن مکلف است چراکه توسعه پایدار و زندگی بدون این داشته‌های ارزشمند طبیعی ممکن نخواهد بود.
وی افزود: منابع طبیعی متشکل از جنگل‌ها، کوه‌ها، بیابان‌ها، مراتع، دشت‌ها و حوضه‌های آبی از جمله ثروت‌های اصلی محسوب می شوند که نقش کلیدی در ایجاد زیستگاه حیات وحش، حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، تولید اکسیژن، جذب دی اکسید کربن، کاهش آلودگی، کنترل ریزگردها، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش ایفا می‌کنند و هر یک برای زندگی ما انسان ها و سایر موجودات مهم و لازم هستند.
رئیس منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان لنجان تصریح کرد: اقتصاد و معیشت مردم از دام، دامداری، شیلات و حتی بحث‌های صنعتی و اقتصادی وابسته به منابع طبیعی است اما باید به این نکته کلیدی توجه داشت که منابع طبیعی را باید بدون تخریب برای نسل‌های آینده حفظ شود و برهمین اساس هر اقدامی در این حوزه برابر با طرح مصوب و قانون انجام می گیرد.
وی آبخیزداری را ضرورت انکارناپذیر حفاظت از منابع آب و خاک دانست و ادامه داد: آبخیزداری یکی از روش های مناسب برای مدیریت صحیح منابع آب و خاک است چراکه برنامه ریزی در حوزه های آبخیز علاوه بر تقویت پوشش گیاهی سبب کاهش زیان های سیل های ویرانگر و تغذیه سفره آب های زیرزمینی و همچنین افزایش تولید محصول خواهد شد.
کاظمی با اشاره به اجرای پروژه های شاخص های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنجان در سال جاری، اضافه کرد: در سال جاری و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی واعتبارات استانی بالغ بر ۲۴ میلیارد ریال جهت اجرا و تکمیل پروژه های مکانیکی به صورت ایجاد سازه های سنگی ملاتی درحوزهای ابخیز چم آسمان و حاج الوان تخصیص یافت.


وی عنوان کرد: محل احداث این سازه ها در روستاهای حاج الوان ، چم یوسفعلی ، فتح اباد از توابع بخش باغبهادران بوده که پیش بینی می شود با اجرای این پروژه علاوه بر مهارهرزآب ناشی از بارندگی های فصلی در تغذیه سفره های اب زیرزمینی ، چاه ها و قنوات و حفاظت خاک وکاهش ورود گل لای ناشی از سیلاب های فصلی به رودخانه زاینده رود تاثیر مثبت داشته باشند.
رئیس منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان لنجان بیان کرد: نباید این نکته را به دست فراموشی سپرد که در طول سه سال گذشته بیش از ۳۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه و استانی جهت پروژه های ابخیزداری توسط اداره منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان هزینه گردیده است.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژها می توان میزان ۵۰۰ هزار مترمکعب هرز اب ناشی ازسیلاب ها ی فصلی کنترل شده و نقش بسیار مهمی در حفظ آب و پیشگیری از سیلاب های مخرب داشته است.
کاظمی یادآور شد: تکمیل مطالعات وپروژه های ابخیزداری شهرستان لنجان اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد ریال نیاز است تا کاهش عوامل تخریب منابع طبیعی، حفاظت خاک، کنترل سیلاب ها و حفظ خاک و پیشگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از هدر رفتن روان آب‌ها باشیم.
وی با اشاره به اجرای کاداستر اراضی ملی در شهرستان لنجان، گفت: کاداستر اراضی ملی و صدور اسناد تک برگی مهم ترین عامل تثبیت مالکیت دولت در اراضی ملی و جلو گیری از پدیده شوم زمین خواری به شمار می آید که اداره منابع طبیعی شهرستان این مهم را به عنوان برنامه ای استراتژیک در دستور کار قرار داد.
رئیس منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان لنجان افزود: اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان لنجان با همکاری اداره ثبت شهرستان موفق به اصلاح هندسی و صدور اسناد تک برگی اراضی ملی شهرستان به مساحت ۱۱ هزار هکتار شدیم.
وی تصریح کرد: با توجه به تعامل خوبی که بین اداره کل ثبت و منابع طبیعی شهرستان لنجان ایجاد شده و عزم و اراده ای که وجود دارد اجرای این طرح از سرعت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده که امیدواریم با تلاش و پیگیری های همه جانبه تا پایان سال ۱۴۰۰ دیگر اسناد اراضی ملی به مساحت ۴۰ هزار هکتار دارای سند حدنگار شوند.
کاظمی ادامه داد: مراتع از لحاظ حفاظت خاک و آب، وسعت و محل چرای احشام یا تامین مواد غذایی برای دام‌ها، تامین مواد سوختنی، تامین مصالح ساختمانی و رفاهی، به لحاظ صنعتی و دارویی و پرورش حیات وحش دارای اهمیت است.
وسی بیان کرد: بر اساس تبصره ۱ ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور و همچنین قانون اصلاح تبصره (۱) ماده (۴۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (۱۰) آئین نامه اجرایی مصوبات هیأت وزیران، هرگونه برای بهره برداری از مراتع باید پروانه چرای دام صادر و همچنین به استناد بند ۲۰ این شیوه نامه و تبصره (۱) ماده (۳) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع باید در قالب طرح مرتعداری انجام شود.
رئیس منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان لنجان با شاره به تهیه طرح های مرتعداری، اضافه کرد: در راستای تحقق شعار جهش تولید و به منظور احاله مدیریت مراتع به مرتعداران ذیحق در شهرستان لنجان برای تعداد پنچ مورد ازغرفهای مرتعی شهرستان به مساحت ۱۰ هزار هکتار طرح مرتعداری تهیه و تصویب شد.
وی عنوان کرد: شهرستان لنجان دارای ۵۰ هزار هکتار مرتع ییلاقی با تعداد ۴۰۰ خانوار و ۱۳هزار راس دام مجاز استفاده از علوفه این مراتع است و از مزایای اجرای این گونه طرح ها می توان به حفظ پوشش گیاهی مراتع ، افزایش تولید علوفه و افزایش تولید ات دامی اشاره کرد که می تواند در تامین و بهبود معیشت دامداران شهرستان مفید واقع شود .
وی خاطرنشان کرد: حفاظت از منابع طبیعی باید به صورت وظیفه‌ای ملی و میهنی تلقی شود و همه مردم اعم از مسئول و غیرمسئول در این خصوص کمک کنند در غیر این صورت مناطق گوناگون کشور کماکان صحنه تاخت و تاز خواهد بود و بتدریج شاهد بروز کانون‌های بحران در حوزه تضییع اراضی ملی خواهیم بود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=5329
  • نویسنده : زهرا جعفری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.