• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
مدیر عامل انجمن حافظان میراث لنجان؛

نوروز چکیده‌ای از خرده فرهنگ‌هاست/تلاش برای ثبت آئین کهن “شنبه گردش” در فهرست آثار ملی ایران

  • کد خبر : 5359
  • 07 فروردین 1400 - 0:08
نوروز چکیده‌ای از خرده فرهنگ‌هاست/تلاش برای ثبت آئین کهن “شنبه گردش” در فهرست آثار ملی ایران
مدیر عامل انجمن حافظان میراث لنجان گفت: آداب و رسوم ایرانیان آینه‌ای شفاف برای درک هویت فرهنگی آنان است.

به گزارش نبض وطن، میلاد موذنی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آداب، رسوم و آئین‌های کهن عنصر سازنده فرهنگی جامعه به شمار می آیند، اظهار کرد: شهرستان لنجان به واسطه کثرت آئین‌ها و آداب و رسوم از غنای فرهنگی بسیار بالایی برخوردار است و برخی آئین‌ها در عید نوروز برگزار می‌شود که بسیار اسرار آمیز بوده و علاوه بر درونمایه سراسر نشاط و سرزندگی، دربردارنده پیام‌ها و کارکردهای بسیار است.

وی نوروز را چکیده‌ای از خرده فرهنگ‌ها دانست و افزود: یکی از آیین‌هایی کهن که از دیرباز در زرین شهر خطه طلایی ایران “ریز قدیم” رواج داشته، رسم شنبه گردش است، که در نخستین شنبه سال مردم بار سفری یک روزه به دامان طبیعت را بسته و نهار خود را در دشت و بیشه‌زارهای این شهر ساحلی سپری می‌کنند.
مدیر عامل انجمن حافظان میراث لنجان تصریح کرد: این آئین کهن به‌نوعی آشتی مجدد با طبیعت بوده و مردمان این دیار معتقد هستند با این کار سال خوبی در انتظار آنان خواهد بود.

وی ادامه داد: براساس نقل قول بزرگان و کهن سال زرین شهر، زنان این دیار پونه و شبدر که تازه جوانه زده اند را چیده، و از آنها در دم کردن چای آتشی و خوراکی‌هایی که به همراه خود آورده‌اند استفاده کرده و آن را در دامن طبیعت در کنار خانواده میل می‌کنند.
موذنی اضافه کرد: نقل است که انداختن سنگ و کلوخ در آب رودخانه زاینده در “شنبه گردش” رسم بوده و در گذشته معتقد بودند برای کاهش غم و غصه باید حداقل یک سنگ یا کلوخ در آب انداخت و هنگام انداختن سنگ و کلوخ در آب این شعر را می‌خوانند: غم برو شادی بیا / محنت برو روزی بیا.

وی با بیان اینکه نوروز و آئین‌های کهن آن همواره عاملی برای تقویت همبستگی اجتماعی شناخته شده است، عنوان کرد: طبق این رسم بهتر است در اولین شنبه سال جدید از دید و بازدید و رفتن به منازل اقوام و آشنایان پرهیز کرد چرا که عقیده دارند ممکن است بد یُمن باشد، از این رو مردم رفتن به خانه یکدیگر را به شب موکول می‌کنند.

مدیر عامل انجمن حافظان میراث لنجان با بیان اینکه آداب و رسوم ایرانیان آینه‌ای شفاف برای درک هویت فرهنگی آنان است، خاطرنشان کرد: جوانان و علاقه مندان به حفاظت از میراث کهن شهرستان لنجان به دنبال آن هستند تا آداب، رسوم و آئین‌های کهن این شهرستان را در قالب تاریخ شفاهی جمع آوری کرده و با تکیه بر آن در مسیر ثبت این آئین‌ها در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور گام بردارند.

وی با بیان اینکه شهرستان لنجان یکی از شهرستان‌هایی است که دارای فرهنگ غنی، سنت‌های ارزشمند و پیشینه تاریخی چندین هزارساله در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، یادآور شد: پیشنهاد ثبت آئین کهن “شنبه گردش” به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لنجان از سوی انجمن حافظان میراث داده شده است و امیدواریم اقدامات لازم برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران انجام گیرد.

موذنی متذکر شد: طی یکسال گذشته مراحل تشکیل پرونده شامل جمع‌آوری اطلاعات، مستندسازی و تکمیل پرونده آئین ” شاق شاقو” که از جمله آئین‌های مذهبی مردمان زرین شهر در روز عاشوراست نیز به پایان رسیده و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ثبت این آئین‌ها در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور باشیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=5359
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.