• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
شهردار باغبادران:

بخشی از هویت باغبادران وابسته به درختان آن است

  • کد خبر : 59392
  • 21 اسفند 1402 - 8:14
بخشی از هویت باغبادران وابسته به درختان آن است
شهردار باغبادران گفت: در بسیاری از موارد درختان غیر مثمر به سن بهره‌وری رسیده‌اند و بخشی از اقتصاد ساکنان شهر وابسته به آن بوده ولی صدای غرش اره‌های چوب بری با هدف قطع درخت و با نیت تبدیل درختتان به محل کاشت برنج و یا تغییر کاربری و ساخت و ساز نه تنها روح و روان شهروندان و گردشگر را آزار می‌دهد بلکه چهره شهر را به سمت دگرگونی ناخوشایند سوق داده است.

به گزارش خبرنگار نبض وطن، حجت الله امینی باغبادرانی در آئین کاشت نهال در شهر ساحلی باغبادران با بیان اینکه درخت، در تأمین زندگی انسان از اهمیت و سهم فراوانی برخوردار است، اظهار کرد: امروزه چوب نه تنها اهمیت اقتصادی خود را حفظ کرده بلکه در صنایعی همچون ساخت و ساز، قالب سازی، بسته بندی، زغال گیری، سوخت، کاغذ سازی، لوازم التحریر، الیاف مصنوعی و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد مصرف چوب سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته و فراتر از همه موارد مطرح شده، درختان به عنوان ریه تنفسی زمین و تصفیه هوا همواره مورد توجه قرار دارند و به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در زیبایی فضای شهری و ایجاد طراوت و پاکی محیط نقش آفرینی می‌کنند.

شهردار باغبادران تصریح کرد: درختان به کمک شاخ و برگ خود علاوه بر آفرینش زیبایی بصری و تولید هوای مطبوع از حرکت تندباد که باعث فرسایش خاک می‌شود پیشگیری کرده و ریشه‌های محکم و عمیق درختان حرکت خاک را مهار و از نابودی آن جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد باغبادران وجود انبوه درختان این شهر بوده که در دره‌ها، انهار و جوار رودخانه زاینده‌رود صحنه‌های زیبایی را خلق کرده و از عناصر منظر زیبای شهری شناخته می‌شوند.

امینی با بیان اینکه بخشی از هویت باغبادران وابسته به درختان آن است، اضافه کرد: در بسیاری از موارد درختان غیر مثمر به سن بهره‌وری رسیده‌اند و بخشی از اقتصاد ساکنان شهر وابسته به آن بوده ولی صدای غرش اره‌های چوب بری با هدف قطع درخت و با نیت تبدیل درختتان به محل کاشت برنج و یا تغییر کاربری و ساخت و ساز نه تنها روح و روان شهروندان و گردشگر را آزار می‌دهد بلکه چهره شهر را به سمت دگرگونی ناخوشایند سوق داده است.

وی عنوان کرد: چند سالی است موضوع قطع درختان بیشه‌زارهای و تبدیل درختستان‌های شهر به شالیزار به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبدیل شده است.

شهردار باغبادران افزود: عدم ملاحظه گردشگران و ورود آنها بدون اجازه مالکین در بیشه زارها و باغ‌های شهروندان از یک‌سو و عدم ارائه الگوی مناسب و همراهی مدیران در محصور کردن باغات در راستای حفظ و حراست محصولات و درختان و همچنین علاقه شهروندان و مالکین به تغییر کاربری غیر قانونی پس از محصور سازی باغات باعث سرعت گرفتن قطع و قلع و قمع درختان و تبدیل آن به محل کشت برنج شده است.

وی تصریح کرد: صرفه اقتصادی کشت برنج در این تغییرات نیز بسیار مؤثر بوده اما هیچ کدام از موارد مطرح شده رافع مسئولیت مالکان و مسئولان در برابر سیما و منظر شهری و ارزش و اهمیت درخت در هویت شهری باغبادران نبوده و حساسیت بیش از گذشته شهروندان و مدیران شهری را می‌طلبد.

امینی ادامه داد: شهرداری باغبادران در راستای وظیفه قانونی حفظ و حراست از فضای سبز و بویژه درختان در فضای عمومی و اختصاصی با انجام اقدامات اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و با بهره‌گیری از ابزارهای قانونی در مواقع ضرورت سعی در جلوگیری از قطع درختان دارد.

وی اضافه کرد: اگرچه ایجاد و نگهداری فضاهای سبز عمومی از قبیل بوستان‌های محلی و پارک‌های جنگلی و فضای سبز میادین و معابر عمومی از وظایف شهردار‌ها بوده اما ساکنان شهرها با کاشت و نگهداری درختان در اراضی و املاک خصوصی نقش ویژه‌ای در حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها دارند.

شهردار باغبادران عنوان کرد: اهمیت ایجاد و حفظ فضای سبز در شهرها تا حدی است که مقررات خاصی برای حفظ و گسترش باغات و فضای سبز و جلوگیری از قطع درختان در شهرها وضع شده که به موجب آن نه تنها درختان موجود در معابر، میادین و بوستان‌های عمومی بلکه درختان موجود در باغات خصوصی و مکان‌هایی که به حکم قانون باغ شناخته می‌شوند تحت حمایت قانون قرار گرفته و قطع آنها بر اساس ماده ۱ قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها ممنوع شده است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=59392

نوشته های مشابه

17آذر
نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق است
مدیر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اصفهان:

نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.