• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان؛

نورانی: تعطیلی کرونایی اصناف زندگی دشوار آنان را رقم زده است

  • کد خبر : 6055
  • 01 اردیبهشت 1400 - 5:21
نورانی: تعطیلی کرونایی اصناف زندگی دشوار آنان را رقم زده است
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان گفت: اکثر مغازه‌های بازاریان شهرستان لنجان اجاره‌ای است، کسبه برای پرداخت اجاره بهای مغازه خود و همچنین امرار معاش، وصول چک و هزینه‌های کارگر دچار مشکل هستند و شرایط سختی را می‌گذرانند.

محمدجواد نورانی در گفتوگو با خبرنگار نبض وطن، با بیان اینکه طی ماه های اخیر و با اعلام محدودهای کرونایی شاهد افزایش چشمگیر گلایه ها و مراجعات کسبه و بازاریان به اتاق اصناف شهرستان لنجان هستیم، اظهار کرد: یقینا در خانه ماندن نیز خرج دارد، به ویژه برای قشری از جامعه که درآمدشان از کسب و کار در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها بوده و نان را از کف بازار به دست درمی‌آورند.

وی افزود: با توجه به اینکه اکثر مغازه‌های بازاریان شهرستان لنجان اجاره‌ای است، کسبه برای پرداخت اجاره بهای مغازه خود و همچنین امرار معاش، وصول چک و هزینه‌های کارگر دچار مشکل هستند و شرایط سختی را می‌گذرانند.
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان تصریح کرد: امروز به دلیل شرایط سخت اقتصادی و معیشتی، تورم و گرانی حاکم بر اقلام مصرفی اولیه خانوار، جدال سختی میان سلامتی و معیشت برقرار است و علاوه کسب درآمد به دلیل تعطیلی مشاغل گروه ۲ ، ۳ و ۴ عدم توجه بانک‌های عامل شهرستان لنجان به مصوبات ستاد کرونا در خصوص عدم اعمال برگشت چک های صاحبان مشاغلی که به دلیل شیوع کرونا مجبوربه تعطیلی واحد صنفی خود شده اند درد مضاعفی بوده که بر این قشر تاثیرگذار تحمیل شده و اعتبار آنان دچار خدشه شده است.

وی ادامه داد: اصناف و بازاریان اعلام می کنند زمانی که مستقیماً بار اقتصادی جامعه را بر عهده داشته و در این بخش تلاش می‌کنند و ارتباطات بانکی دارند، چگونه می توانند زمانی که تعطیلی یک طرفه اعمال می شود و بانک‌ها مشغول فعالیت هستند به تعهدات مالی‌ خود عمل کرده و دیون خود را به طلب‌کاران ادا کنند؛ برهمین این قشر تاثیرگذار چشم انتظار حمایت ملموس و واقعی از مسئولان در بخش پرداخت مالیات ، عوارض کسب و پیشه، بیمه و… هستند.

نورانی اضافه کرد: باید توجه داشت بازاریان و فعالان اقتصادی در اثر شروع بیماری کرونا و تعطیل شدن اماکن تجاری خود ضررهای زیادی را متحمل شدند ولی هیچگاه از کمک‌ها و همکاری با ستاد مقابله با کرونا دریغ نکرده و در تعطیل کردن واحدهای صنفی، تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا بودند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش خصوصی حقوق‌بگیر نبوده و تنها از فعالیت اقتصادی خود در محل کسبشان تامین معاش و هزینه می‌کند، درخواست دارند با به کارگیری تمام ظرفیت‌های قانونی موجود و تصویب مصوبات جدید به یاری اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی بیایند تا با حمایت واقعی و ملموس از این قشر مشکلات آنها را به حداقل برسانند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان بیان کرد: از نظر قانون نظام صنفی خوشبختانه اصناف شهرستان لنجان تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و نباید این مهم را به دست فراموشی سپرد که خود مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که در بحث انتقال ویروس کرونا نقش اصناف ۱۰ درصد بوده و ۹۰ درصد دیگر مربوط به رفت و آمدهای خانوادگی،ترددهای غیر ضرور و سفرهایی که در طول ایام گذشته انجام‌ شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که برخی شهروندان باعادی انگاری بدون استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در معابر شهر مشغول تردد بوده و پارک های سطح شهر مملو از از جمعیت است، اما اصناف همواره به عنوان تابلو اعلان خطر اعلام می شوند و از آن مهمتر هزینه این تعطیلی‌ها به عهده اصناف بوده و هیچگونه کمک هزینه ای به اصناف پرداخت نمی شود.

نورانی یادآور شد: با توجه به اینکه فصل اعلام اظهارنامه‌های مالیاتی اصناف نیز فرا رسیده ومعمولا تا پایان خردادماه اصناف فرصت دارند اظهارنامه خود را تقدیم کنند از طرفی این دیون دولت از مردم است، به دلیل شرایط رکود اقتصادی در دوران کرونا می‌توانند دریافت مالیات را به حداقل رسانده و حتی بخشید شود.

وی تاکید کرد: همه به خوبی می دانیم که سال ۹۸ کرونا آغاز شده و همچنان ادامه دارد، پس اصناف انتظار دارند اظهارنامه مالیاتی سال ۹۹ را حداقل ببخشند و یا تخفیف ۵۰ درصدی اعمال کنند چراکه کسبه شرایط خوبی را ندارند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان تاکید کرد: حفظ سلامت و معیشت مردم خصوصا اصناف نیازمند یک اصل به شمار می آید تا در کنار شکست ویروس منحوس کرونا در سالی که مزین به تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها است، طلسم رکود اقتصادی و معیشتی نیز شکسته شود و گشایشی در وضعیت اقتصاد بخش خصوصی، اصناف و مردم ایجاد شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=6055
  • نویسنده : زهرا جعفری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.