• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

فضای سبز زرین شهر در معرض تنش کم‌آبی است

  • کد خبر : 6101
  • 05 اردیبهشت 1400 - 9:10
فضای سبز زرین شهر در معرض تنش کم‌آبی است
شهردار زرین شهر گفت: برای حفظ فضای سبز زرین شهر نیازمند ۶۰ لیتر آب در ثانیه هستیم و علیرغم اینکه هنوز به فصل گرما نرسیده‌ایم خروجی چاه‌های شهرداری زرین شهر به ۲۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته که زنگ خطری برای شهرداری به شمار می‌آید.

به گزارش نبض وطن، میثم محمدی در حاشیه نخستین نشست کمیته مقابله با بحران آب شهرداری زرین شهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افزایش جمعیت، مصرف بی رویه آب و استمرار مدیریت نادرست موجب شده تا با افت شدید ذخیره منابع آبی روبه رو شویم به گونه‌ای که آب ذخایر زیرزمینی و رودخانه زاینده رود که مورد مصارفی چون شرب، کشاورزی و صنعتی به شمار می‌آید امروز با چالش جدی مواجه است.

وی افزود: کاهش چشمگیر ذخایر آب در سد زاینده رود سبب شده است این رودخانه که در طول تاریخ زندگی را به شهرها و روستاهای استان اصفهان هدیه داده بود به یک رودخانه فصلی تبدیل شود به گونه‌ای که نه تنها دیگر نمی‌توان جریان دائم آب را در آن دید بلکه شاهد نابودی محیط زیست، پوشش گیاهی، درختان و فضای سبزی هستیم که با جاری بودن زاینده رود حیات را به شهروندان هدیه داده بود.

شهردار زرین شهر با تاکید بر لزوم تلاش برای مقابله با تنش‌های پیش‌روی فضای سبز زرین شهر، تصریح کرد: بر اساس گزارشات ارائه شده به دلایل مختلفی همچون کم بارشی، حجم ذخیره سد زاینده‌رود نسبت به بلندمدت کاهش چشمگیری داشته و چنانچه این روند در اردیبهشت ماه نیز ادامه داشته باشد قطعاً فضای سبز شهری در معرض تنش آبی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش میزان بارندگی در استان اصفهان و همچنین بالادست عملاً در ماه‌های پیش رو با بحران آب مواجه خواهیم بود و بر همین اساس باید برای حفظ فضای سبز آمادگی لازم را با اتخاذ تدابیر مختلف داشته باشیم.

محمدی اضافه کرد: شهروندان همواره نگاه ویژه‌ای به توسعه فضای سبز داشته‌اند چراکه فضای سبز شهری علاوه بر اینکه فراهم‌کننده خدمات اجتماعی بوده نقش مستقیمی بر وضعیت روحی و روانی جامعه دارد و خشک شدن فضای سبز شهری تأثیر منفی در پی خواهد داشت از این رو باید با اطلاع رسانی علاوه بر آگاه‌سازی از مشارکت شهروندی به‌عنوان یک نیاز و ضرورت استفاده کرد.

وی ایجاد حس مسئولیت در شهروندان را یکی از راهکارهای حفاظت از فضای سبز دانست و عنوان کرد: در شرایط موجود علاوه بر مدیریت صحیح منابع و سرعت بخشیدن به پروژه‌های مختلف سازگاری با کم آبی از مشارکت فعال شهروندان در مصرف بهینه آب بهره مند شد تا دیگر شاهد آبیاری سبز توسط شهروندان، مصرف بی رویه آب و… نباشیم.

شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: برای حفظ فضای سبز زرین شهر نیازمند ۶۰ لیتر آب در ثانیه هستیم و علیرغم اینکه هنوز به فصل گرما وارد نشده ایم خروجی چاه‌های شهرداری زرین شهر به ۲۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته که زنگ خطری برای شهرداری به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه‌های آبیاری نوین در زرین شهر همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: در راستای جلوگیری از هدر رفت آب فضای سبز نیاز است از تمامی دریچه‌های متعلق به شیرهای آبیاری حفاظت شده، اتصالات و تجهیزات انتقال آب در سطح شهر مورد بررسی قرار گیرد تا از هدر رفت احتمالی جلوگیری شود، ماشین آلات شهرداری به مخازن آب تجهیز شوند، تجهیزات و تمهیدات لازم برای افزایش خروجی آب از چاه‌های یک و دو شهرداری تأمین شود تا دچار چالش جدی نشویم.

محمدی با تاکید بر لزوم پلمب چاه‌های غیر مجاز با هماهنگی دادستان شهرستان لنجان، افزود: فعالیت چاه‌های غیر مجاز در شعاع چاه‌های شهرداری کاهش بیش از پیش دبی آب این چاه‌ها را رقم خواهد زد از این رو باید علاوه بر جلوگیری از فعالیت چاه‌های غیر مجاز باید چاه‌های مجاز نیز مورد بررسی قرار گیرند تا بتوانیم این چاه‌ها را از مالکان اجاره کنیم.

وی با بیان اینکه پساب فاضلاب پایدارترین منبع برای فضای سبز است، تصریح کرد: استفاده از پساب برای حفظ فضای سبز شهری یک اصل به شمار می‌آید که به عنوان یک مطالبه شهروندی زرین شهر نیز مطرح است و با توجه به بحران پیش رو شهرداری زرین شهر به دنبال مذاکره با آبفا شهرستان لنجان برای خرید پساب بوده و انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی همراهی لازم را برای عبور از تنش آبی پیش رو با مدیریت شهری زرین شهر داشته باشند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=6101
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.