• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
شورای پنجم زرین شهر در آیینه چالش‌ها و موفقیت‌ها،

شوراها به وقایع شهر آگاه هستند/جایگاه شورای شهر همچنان در مجلس و دولت تثبیت نشده است

  • کد خبر : 6268
  • 09 اردیبهشت 1400 - 10:06
شوراها به وقایع شهر آگاه هستند/جایگاه شورای شهر همچنان در مجلس و دولت تثبیت نشده است
رئیس شورای اسلامی زرین شهر گفت: با بررسی چند اصل از اصول قانون اساسی درخصوص وظایف شوراها که قانون اساسی بر دوش این نهاد مدنی نهاده و همچنین بررسی موفقیت‌ها و ناکامی‌های شوراها در سطح کشور می توان گفت شوراها همچنان در انجام بسیاری از امور مهجور مانده اند.

احمد احمدیان در گفت و گو با خبرنگار نبض وطن، اظهار کرد: نهم اردیبهشت ماه تحت عنوان روز ملی شوراها نام‌گذاری شده و بهانه مناسبی است تا به واکاوی این نهادهای مدنی پرداخته شود چراکه شوراها به عنوان حلقه اتصال مردم با حاکمیت هستند و نقش مهمی را در تحقق حکومت مردم بر مردم ایفا می‌کنند.
وی افزود: حرکت بر مدار قانون و پرداختن به مطالبات شهروندی یکی از مهمترین ابزار شوراهای اسلامی شهر در انجام وظایف خود به شمار می آید و این مهم همواره ملاک ارزیابی افکار عمومی بر عملکرد این نهاد مدنی بوده است.
رئیس شورای اسلامی زرین شهر با بیان اینکه علیرغم فعالیت شوراها در ۵ دوره این نهاد همچنان نتوانسته اقبال و محبوبیتی بین سایر نهادها و ارگان‌های کشور کسب کند، تصریح کرد: با بررسی چند اصل از اصول قانون اساسی درخصوص وظایف شوراها که قانون اساسی بر دوش این نهاد مدنی نهاده و همچنین بررسی موفقیت‌ها و ناکامی‌های شوراها در سطح کشور می توان گفت شوراها همچنان در انجام بسیاری از امور مهجور مانده اند.
وی ادامه داد: هرچند سال ۱۳۶۱ قانون شوراها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما با وقوع جنگ تحمیلی این قانون اجرایی نشد و در نهایت در سال ۱۳۷۰ این قانون تغییر یافت و قانون جدیدی تصویب شد که متاسفانه در آن اختیارات شوراهای شهر و روستا کاهش یافته و محدود شد.
احمدیان اضافه کرد: امروز مهم‌ترین کار شورا محدود به انتخاب شهردار و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، اجتماعی آن و در ارتباط بین شورا و شهردار محدود شده و این مسئله سبب شده جایگاه شوراها به شدت تنزل یافته و این نهاد مدنی در جایگاه واقعی خود قرار نگیرد.
وی شورا را نماد تحقق حکومت مردم بر مردم دانست و عنوان کرد: شوراها با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند می‌توانند به آنچه در قانون اساسی به‌عنوان وظایف شوراها تعیین‌شده عمل کرده و به سیاست‌های تعیین‌شده در حوزه شوراهای شهر جامه عمل بپوشاند و بر کسی پوشیده نیست که تقویت شوراها تقویت مردم و مردم‌سالاری دینی است.
رئیس شورای اسلامی زرین شهر خاطرنشان کرد: اگر شوراها تقویت و امور به دست مردم سپرده شود قطعا تقویت نظام را به‌همراه خواهد داشت و هرچه امور در دستان شوراها و شهرداری‌ها قرار گیرد موجب می‌شود دولت چابک عمل کرده و عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد.
وی افزود: افتخار همه ما به عنوان کنشگرهای اجتماعی این است که با رای مردم به عنوان نماینده آنها راهی پارلمان شهری شده‌ایم اما متأسفانه به‌جای تقویت شوراها از طریق رسانه‌ها ازجمله ملی شاهد هستیم که بجای انعکاس واقعیت ها و پرداختن به مسائل و مشکلات پیش روی مدیریت شهر بیشتر نقاط ضعف شوراها برجسته می‌شود.
احمدیان تصریح کرد: در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها نقاط ضعف شوراها با سیستم‌های نظارتی که بر آنها نظارت دارد بسیار ناچیز و قابل اغماض است و نباید این نکته را به دست فراموشی سپرد که فعالیت شوراها به گونه ای است که می تواند مسائل را با آرامش و در فضایی مطمئن پیش ببرد که این خود از بزرگ ترین افتخارات نظام شورایی به شمار می آید.
وی با بیان اینکه شوراها با فعالیت خود می توانند منجر به افزایش اعتماد ملت به نظام و انسجام ملی شوند، ادامه داد: ظرفیت شوراها بسیار فراوان بوده و می توانند در زمینه های ازجمله امور فرهنگی شهر، آموزش شهروندی، آشنا سازی شهروندان با حقوق شهروندی و… فعالیت کنند و باید توجه داشت یکی از ملاک‌های رشد جامعه آگاه ساختن مردم با حقوق شهروندی است که می‌تواند جلوی بسیاری از فسادها را گرفته و کشور را در مسیر توسعه هدایت کند.
رئیس شورای اسلامی زرین شهر اضافه کرد: در دوره پنجم مدیریت شهری زرین شهر علی‌رغم مشکلات عدیده‌ای چون تورم، شیوع ویروس کرونا، گرانی و … که گریبان‌گیر شوراهای شهر و شهردارهای شهرهای ایران بود شورا و شهرداری‌ زرین شهر توانستند شهر را به‌خوبی اداره کنند.
وی با بیان اینکه شوراها به وقایع شهر آگاه هستند، عنوان کرد: مدیریت شهری در زرین شهر موفق شد در انجام پروژه های عمرانی، اجرایی و اداره شهر بر خلاف دولت که کارنامه قابل قبولی ندارد اقدامات موثری را به سرانجام برساند و با مصوبات شورای اسلامی این شهر راه‌ها برای خدمت‌رسانی شهرداری به شهروندان هموار و خطه طلایی ایران در مسیر توسعه قرار گرفت.
احمدیان خاطرشنان کرد: متأسفانه در دوره پنجم مدیریت شهری، دولت و دولت‌مردان و همچنین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی توجه چندانی به جایگاه شوراها نداشتند و این درحالیست که یکی از مسائل مهمی که در شوراها مورد توجه قرار دارد تصویب بودجه شهرداری است که دولت‌مردان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.
وی متذکر شد: بودجه ۹ شهرداری و روستاهای شهرستان لنجان در سال هزار و چهارصد از مرز ۴۰۰ میلیارد می گذرد و این درحالیست ‌که تملک دارایی‌های این شهرستان به ۲۰ میلیارد تومان نیز نمی‌رسد و آن‌هم در پایان سال درنهایت ۳۰ الی ۴۰ درصد تحقق می‌یابد که عمده این بودجه‌ها بر دوش مردم است.
رئیس شورای اسلامی زرین شهر تاکید کرد: در دوره پنجم مدیریت شهری تحولات مختلفی در شرق زرین‌شهر، شهرک حمل‌ونقل کالای زرین‌شهر و همچنین شهرک مشاغل کارگاهی به وقوع پیوست که حاصل مصوبات به‌موقع شورای شهر بوده است و قطعا این تلاش‌ها زمینه را برای دوره بعدی شورا فراهم کرده که درآمد پایداری برای شهرداری کسب شود.
وی یادآور شد: مصوبات شورای اسلامی زرین شهر کمک داده است تا به همت شهردار و پرسنل خدوم شهرداری درصد بدهی‌ها در دوره پنجم و حد قابل‌ قبولی کاهش یابد و می توان امید داشت است با برنامه ریزی های صورت گرفته مسیر توسعه خیابان‌های شهدا (شهیدان رجایی)، بلوار امام حسن مجتبی (ع) قلعه قاسم و مهرآباد با صرف هزینه های عمران هموار گردد.
احمدیان افزود: آخرین بودجه شهرداری زرین شهر با اعتباری بالغ بر هفتاد میلیارد تومان به تصویب رسید که زمینه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و استراتژیک را فراهم می سازد و طی هفته های اخیر و روزهای پیش رو شاهد آغاز پروژه‌های ازجمله مجموعه امام رضا (ع)، نگارخانه، پیاده‌روسازی،ترمیم آسفالت بزرگراه، تکمیل سقف گلستان شهدا و… خواهیم بود.
گفتنی است در سال های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ ، بالغ بر دو هزار و ۳۹۵ نامه به شورای اسلامی زرین شهر وارد و ۸۳۱ نامه صادر صادر شده است همچنین این شورا ۲۹۹ صورتجلسه و ۷۰۳ مصوبه داشته است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=6268
  • نویسنده : زهرا جعفری

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.