• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
شهردار باغبادران؛

میراث به جا مانده از گذشتگان هویت ارزشمند تاریخی باغبادران

  • کد خبر : 644
  • 18 مرداد 1398 - 7:28
میراث به جا مانده از گذشتگان هویت ارزشمند تاریخی باغبادران
شهردار باغبادران گفت:وظایف قانونی فرهنگی شهرداری ها کمتر از وظایف عمرانی نیست از این جهت تمام اتفاقاتی که در شهر و شهرداری در حوزه فرهنگی اجتماعی رخ می دهد باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

به گزارش نبض وطن، حجت الله امینی در نشست با رییس اداره میراث فرهنگی و مسئول تدوین تقویم فرهنگی گردشگری این شهرستان فعالیت های فرهنگی را زیر بنای اصلی توسعه شهری دانست و اظهارکرد: وظایف قانونی فرهنگی شهرداری ها کمتر از وظایف عمرانی نیست از این جهت تمام اتفاقاتی که در شهر و شهرداری در حوزه فرهنگی اجتماعی رخ می دهد باید پیوست فرهنگی داشته باشد.
وی با بیان اینکه بخش باغبهادارن ۵۰ درصد از خاک شهرستان لنجان را به خود اختصاص داده است، گفت: باغبادران از جمله شهرهای زیبای استان اصفهان به شمار می آید که دارای سابقه تاریخی کهن بوده و در طول تاریخ از فراز ونشیب های بسیاری برخوردار بوده است.
شهردار باغبادران افزود: براساس اسناد و مدارک تاریخی که وجود دارد در نیمه ی دوم هزاره ی چهارم قبل از میلاد مسیح عده ای از ساکنین فلات مرکزی ایران از منطقه اصفهان در منطقه ای به نام شمندگان سکنا گزیدند و در سال ۵۹۰ میلادی زمانی که خسرو پرویز پادشاه ساسانی به سلطنت رسید آتشکده ای را در باغبادران و در همین محل ساختند که همچنان آثاری از ان بجای مانده است.
وی با بیان اینکه میراث به جا مانده از گذشتگان هویت و ارزش‌های تاریخی یک منطقه محسوب می‌شود، تصریح کرد: نباید فراموش کرد مردم باغبادران دارای ۵۵ سال سابقه شهر نشینی با فرهنگ و تمدن با سابقه هستند و ساکنین این منطقه همواره در طول تاریخ ایران اسلامی جزء افراد تاثیرگذار بوده اند به گونه ای که دکتر ابراهیم چهرازی پدر علم اعصاب و روان ایران از اهالی این شهر بوده است.
امینی ادامه داد: مردم باغبادران در صحنه های حساس حضوری پرشور داشته اند و شهید نادعلی ترکی اولین شهید دفاع مقدس و شهید مدافع حرم پویا ایزدی اولین شهید مدافع حرم در شهرستان لنجان هستند که نام باغبادران را بیش از پیش در تاریخ نمایان می سازد.
وی اضافه کرد: براساس اسناد موجود سابقه مخابرات و پست در باغبادران به بیش از ۱۰۰سال پیش باز می گردد، هجدهمین دبستان دولتی استان اصفهان در این شهر افتتاح شد و همچنین اولین مرکز بهداشتی و درمانی شهرستان لنجان و اولین لوله کشی و انتقال آب بهداشتی در این شهرستان همزمان با شهر اصفهان در شهر باغبادران شبکه گذاری شد.
شهردار باغبادران تدوین تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان را حرکتی ارزشمند دانست و عنوان کرد: سابقه تمدن و پیشینه تاریخی شهر باغبادران به اندازی اصیل و درخشان است که قطعا ارزش آن را دارد سهم باغبادران در این تقویم دیده شود.
وی با بیان اینکه باید با تمام وجود فرهنگ نیاکان خود را حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: پیوند بین فرهنگ امروز و فرهنگ گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده از این رو می توان با ثبت رویدادهای مهم در باغبادران و یا درج روز تولد و یا وفات چهره های تاثیرگذار این منطقه در تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان قدمی موثر در مسیر حفاظت از هویت فرهنگی این شهر تاریخی برداریم.
امینی متذکر شد: امروز وقتی بزرگان خانواده ها فوت می کنند مثل آن است که کتابخانه ای را به آتش کشیده اند و هرآن چیزی را که از گذشته به یاد داشته با خود به دیار باقی برده و هر روز شاهد هستیم یکی از آیندگان به گذشتگان می پیوندد از این رو حرکت به سمت جمع آوری و ثبت تاریخ شفاهی باغبادران نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=644
  • نویسنده : حامد سلیمیان

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.