• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳

لزوم نظارت و پایش شبانه از کارخانه ذوب‌آهن

  • کد خبر : 649
  • 14 مرداد 1398 - 6:13
لزوم نظارت و پایش شبانه از کارخانه ذوب‌آهن
یکی از بدترین انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی، آلودگی صنایع و کارخانجات است. این مراکز مواد شیمیایی تولیدی می‌کنند که رهاسازی بدون پالایش آن‌ها در محیط اطراف، سلامت انسان و سایر گونه‌های زیستی را با مخاطرات جدی مواجه می‌کند.

به گزارش نبض وطن، معمولا از استقرار کارخانجات در مناطق مختلف و توسعه مراکز صنعتی استقبال می‌شود، زیرا باور عمومی بر این است که وجود و فعالیت این مراکز با رونق اقتصادی و افزایش اشتغال همراه است؛ اما گاه مردم یک منطقه از همجواری با کارخانجات بزرگ ابراز نارضایتی می‌کنند، نظیر آنچه برای مردم لنجان و همجواری آنان با کارخانه ذوب‌آهن ایجاد شده است.
ذوب‌آهن حق مردم را ضایع کرد
مصطفی اسماعیلی، رییس شورای اسلامی شهرستان لنجان می‌گوید: شوراهای اسلامی شهر و روستا از بطن جامعه برآمده و از نزدیک با دردهای مردم آشنا هستند به همین دلیل شورای اسلامی شهرستان لنجان با دعوت از مدیران و مسئولان دستگاه‌های مختلف در تلاش است مسائل و چالش‌های پیش‌روی مردم را با آنان در میان گذاشته و راهکاری عملی برای رفع این مشکلات پیدا کنند.
وی آلایندگی و بیکاری جوانان را از مهم‌ترین معضلات این شهرستان برمی‌شمرد و می‌افزاید: مردم لنجان سال‌ها است که میزبان صنایع بزرگ فولاد کشور همچون ذوب‌آهن و فولاد سبا هستند و آلایندگی این صنعت را تحمل کرده‌اند تا شاید نصیبی از مزایای آن داشته باشند و حداقل فرزندان آن‌ها در این کارخانجات مشغول به کار شوند، ولی آورده این صنایع برای مردم این دیار جز درد چیز دیگری نبوده است.
رییس شورای اسلامی شهرستان لنجان تصریح می‌کند: مردم شهرهای چمگردان، زرین شهر، فولادشهر و… میزبان شایسته‌ای برای صنایع فولادی بزرگ کشور بوده‌اند و حق میزبانی را به‌خوبی ادا کرده‌اند، اما باید سوال کرد آیا آن‌ها نیز حق همسایگی با آنان را ادا کرده‌اند؟
اسماعیلی با بیان اینکه انتظار مردم شهرستان لنجان آن بوده که کارخانه ذوب‌ آهن عادلانه با مسایل برخورد کند، ادامه می‌دهد: نمایندگان مردم در شورای اسلامی این شهرستان به هیچ عنوان قصد ایستادن در مقابل ذوب‌آهن را ندارند، بلکه آنان خواستار رفع مشکلات زیست محیطی این کارخانه هستند.
وی با بیان اینکه نظارت و پایش شبانه از کارخانه ذوب‌آهن بسیار مهم است، می‌گوید: انتشار بوی آزار دهنده کُک در شهرهای مختلف شهرستان از جمله چمگردان و زرین‌شهر در طول شب خواب راحت را از چشم مردم این شـهرها گرفته و نگرانی‌ها را در خصوص میزان آلایندگی این کارخانه هـر روز بیشتر می‌کند.
رییس شورای اسلامی شهرستان لنجان یادآور می‌شود: یکی از وظایف اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جمع‌آوری اطلاعات واحدهای آلاینده شهرستان و ارایه گزارشات آن به صورت شفاف به مردم است و با توجه به اینکه ساکنان شهرهای زرین‌شهر، چمگردان و زاینده‌رود با کارخانه ذوب‌آهن همجوار هستند، انتظار دارند این کارخانه بیش از پیش به مشکلات زیست‌محیطی خود توجه داشته باشد تا آسیب‌های به مردم کمتری وارد شود.
آلودگی هوای منطقه منابع گوناگونی دارد
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که فاطمه محمدی، رییس اداره محیط‌ زیست لنجان اظهار می‌کند: شرط اساسی در حفاظت از محیط‌زیست، برقراری تعادل میان عوامل تشکیل دهنده آن است برهمین اساس سازمان محیط‌زیست در سه معقوله آب، خاک و هوا مسایل و چالش‌های زیست‌محیطی را بررسی می‌کند.
وی اضافه می‌کند: فاضلاب‌ها و روان‌آب‌های سطحی در بعضی شهرها باعث ورود آلاینده ها به رودخانه می‌شود از این رو مکاتبات مختلفی با شرکت آب و فاضلاب شهری، شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان انجام شده و امیدواریم این مشکلات با سرعت رفع شود.
رییس اداره محیط‌زیست لنجان تصریح می‌کند: آلودگی خاک نیز از مسایلی است که در حوزه مسایل زیست‌محیطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برهمین اساس مسئله دفع پسمانده در لنجان در دو سال اخیر در کارگروه پسماند شهرستان مورد بررسی قرار گرفته است.
وی ادامه می‌دهد: دلیل اصلی این مسئله آن بود که محل دفن نخاله‌ها با ضوابط زیست‌محیطی مغایرت داشت و بررسی‌های انجام شده نشان داد اکثر محل‌های دفن نخاله‌های شهرستان در مسیل‌ها قرار گرفته و بعضی دیگر نیز محل تجمع زباله‌گردها شده بود، زیرا پسماندهای خانگی و صنعتی در این مکان‌ها مشاهده می‌شد. از سوی دیگر آتش زدن زباله‌ها در این مکان‌ها نیز مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کرده بود.
رییس اداره محیط‌زیست لنجان اضافه می‌کند: معضل سوزاندن باقیمانده ساقه‌های برنج در فصل برداشت یک از معضلاتی است که هر ساله مردم شهرستان با آن مواجه هستند.
محمدی می‌گوید: از اواخر شهریور تا اواخر مهر همواره بوی پوشال سوخته برنج مشکلی بود که مردم با آن دست وپنجه نرم می‌کردند از این رو با کمک جهاد کشاورزی شهرستان به این حوزه نیز ورود پیدا کردیم حتی این مسئله از طریق دادگستری دنبال شد تا بتوانیم این مشکل را نیز رفع کنیم.
وی عنوان می‌کند: بر اساس وظیفه ذاتی که اداره محیط‌زیست شهرستان بر عهده دارد، کارشناسان این اداره به صورت شبانه‌روزی پایش صنایع مختلف را در دستور کار خود قرار داده‌اند و طبق قانون واحدی که آلاینده شناخته شود در دو مرحله اخطار قانونی دریافت می‌کند.
رییس اداره محیط‌زیست لنجان می‌افزاید: چنانچه پس از اخطارهای قانونی رفع آلایندگی انجام نگرفت، مسئله از طریق دستگاه قضایی پیگیری خواهد شد.
محمدی ادامه می‌دهد: لنجان از نظر جغرافیایی شرایط خاصی دارد و این مسئله سبب می‌شود جریان هوا در این شهرستان کمتر باشد و با پدیده اینورژن مواجه باشیم.
وی اضافه می‌کند: مردم لنجان بر روی مسئله زیست‌محیطی کارخانه‌های فعال در شهرستان حساسیت داشته و خواستار رفع این مشکل هستند، برهمین اساس اداره محیط زیست لنجان برای رفع این معضل وارد عمل شد.
جریان هوا در فصل گرم عامل انتشار بوی نامطبوع
رییس اداره محیط زیست لنجان عنوان می‌کند: مردم شهرستان مکاتبات و تماس‌های بسیاری را در خصوص بوی کُک و آلایندگی کارخانه ذوب‌آهن با اداره محیط‌زیست لنجان انجام داده‌اند و بیشترین شکایات آنان درباره انتشار بوی کُک از اواسط خرداد تا تیرماه در اوسط ساعات شب بوده است.
محمدی خاطرنشان می‌کند: برهمین اساس تحقیقات بسیاری در اینباره انجام شد و احتمالا این مسئله به دلیل جریان‌ هوا در فصل گرم بوده که جریان‌های عمودی کمتر و جریان‌های افقی بیشتر است و این مسئله باعث می‌شود بوی نامطبوع کک به سمت شهرهای شهرستان لنجان هدایت شود.
وی می‌گوید: کارخانه ذوب‌آهن بعضی اقدامات زیست‌محیطی را انجام داده و امروز پسماندهای صنعتی خود در قسمت کک‌سازی را به صورت صحیح در مخزن‌های جدید تخلیه می‌کند که برای مصرف در صنایع دیگر و امحا به صورت صحیح اقدامات شود.
رییس اداره محیط‌زیست لنجان یادآور می‌شود: کارخانه ذوب‌آهن در این مجموعه اصلاحاتی را انجام داده که کاهش قابل‌توجه آلودگی‌ها را به همراه داشته است، اما همچنان به استاندارهای درجه یک محیط‌زیست نرسیده از طرفی هرچند کارخانه ذوب‌آهن در زمینه رفع آلودگی آب نیز اقدامات خوبی را انجام داده که با نمونه‌برداری‌های دوره‌ای این مسئله مورد تایید قرار گرفته است، اما نباید فراموش کرد این کارخانه تا رفع کامل آلودگی از نظر این سازمان آلاینده محسوب می‌شود.
محمدی تاکید می‌کند: کارخانه ذوب‌آهن برای رفع آلودگی باید طرح جامع رفع آلودگی هوا را تهیه و به اداره‌کل محیط‌زیست استان ارایه کند تا در قالب این طرح و با اولیت‌بندی‌های مشخص شده بعضی پروژه‌های زیست‌محیطی جدید در آن اجرا شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=649
  • نویسنده : حامد سلیمیان

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.