• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  • کد خبر : 68389
  • 19 اردیبهشت 1403 - 7:55
بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم
گزارش هفته جاری بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ رشد نقدینگی به کمترین رقم پنج سال اخیر و رشد حجم پول به عنوان هسته تورم‌ساز نقدینگی، به ارقام پیش از سال ۹۷، یعنی پیش از بازگشت تحریم‌ها رسیده است.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، آمارهایی که بانک مرکزی روز دوشنبه هفته جاری از شاخص‌های پولی منتشر کرد حاکی از آن است که نرخ رشد پایه پولی در پایان سال گذشته به ۲۸.۱ درصد کاهش یافته است.

همچنین طبق آخرین آماری که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیئت دولت ارائه داد، نرخ رشد نقدینگی در پایان فروردین ۱۴۰۳ به ۲۳ درصد رسید کاهش یافته که کمترین رقم از فروردین ۹۸ به این سو است.

برجسته‌ترین بخش آمارهای بانک مرکزی اما مربوط به شاخص رشد حجم پول بود. طبق آمار بانک مرکزی نرخ رشد حجم پول در پایان سال گذشته به ۱۷.۵ درصد رسیده که این رقم طی شش سال اخیر بی‌سابقه بوده است. به عبارت دیگر از فروردین ۹۷ به این سو، نرخ رشد حجم هیچ‌گاه به این میزان کاهش نیافته بود.

بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

نرخ رشد حجم پول در ادبیات مرسوم اقتصادی، به عنوان دماسنج انتظارات تورمی شناخته شده است. بالا رفتن نرخ رشد حجم پول به معنای شدت گرفتن انتظارات تورمی و چشم‌انداز منفی جامعه از قیمت‌ها در آینده است.

زمانی که جامعه انتظار افزایش چشمگیر قیمت‌ها در آینده نزدیک را داشته باشد، سرمایه‌های خود را برای در امان نگه‌داشتن از تورم احتمالی آتی، به سرعت به دارایی‌های بادوام سرمایه‌ای نظیر خودرو و طلا تبدیل می‌کنند. در مقابل، کاهش نرخ رشد حجم پول به معنای چشم‌انداز مثبت جامعه از ثبات قیمت‌ها در آینده است و نشان می‌دهد جامعه انتظار جهش و بی‌ثباتی در قیمت‌ها در آینده نزدیک را ندارد. از همین رو، کاهش نرخ رشد حجم پول، نشانگر فروکش کردن انتظارات تورمی به باثبات‌ترین وضعیت از ابتدای ۹۷ تاکنون است. به بیان دیگر، شاخص انتظارات تورمی به ارقام پیش از تحریم سال ۹۷ رسیده است.

بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=68389

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.