• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

احمدیان: کسب موفقیت در فعالیت‌های فرهنگی نیازمند شناخت وضع موجود است

  • کد خبر : 7866
  • 08 خرداد 1400 - 15:44
احمدیان: کسب موفقیت در فعالیت‌های فرهنگی نیازمند شناخت وضع موجود  است
رئیس شورای اسلامی زرین شهر گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل به وجود آمدن تمدن و توسعه در هر منطقه توجه به فرهنگ بومی آن منطقه است.

به گزارش نبض وطن، احمد احمدیان در آئین نکوداشت زرین شهر اظهار کرد: سابقه تاریخی هر شهر موجب شکل گیری فرهنگ آن شده و بر همین اساس گفته می‌شود که گذشته چراغ راه آینده است.

وی با بیان اینکه برای کسب موفقیت در فعالیت‌های فرهنگی نیازمند شناخت وضع موجود و تغییر و تحولات روز جامعه هستیم، افزود: با توجه به رشد روز افزون شهر نشینی، توجه به فرهنگ، آداب و رسوم کهن کمرنگ شده و بسیاری از این فرهنگ‌ها که ریشه در تاریخ دارند رو به فراموشی رفته‌اند؛ از این رو شورای اسلامی و شهرداری زرین شهر بر آن شدند تا با برگزاری هفته نکوداشت زرین شهر پیشینه و قدمت چند صد ساله این شهر را ارج نهاده و در مسیر احیا و حفظ آداب و رسوم این دیار گام بردارند.

رئیس شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: برگزاری هفته نکوداشت زرین شهر با تکیه بر احیا داشته‌های ارزشمند کهن خطه طلایی ایران، علاوه بر گسترش تعاملات اجتماعی، پویایی و توسعه هدفمند شهر را رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: زرین شهر در کنار داشته‌های تاریخی ظرفیت‌های ارزشمندی چون رودخانه زاینده رود، شالیزارهای برنج و صنایع بزرگ کشور را در دل خود جای داده، از سوی دیگر راه آهن و بزرگراه شمال جنوب از این شهر عبور کرده و پرداختن به این ظرفیت‌ها و فعالیت پروژه مهمی چون شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر می‌تواند تبدیل بار ریلی به جاده‌ای و جاده‌ای به ریلی را رقم زده و به عنوان یک بندر خشک فعالیت کند که ثمره آن رشد اقتصادی شهری است.

احمدیان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل به وجود آمدن تمدن و توسعه در هر منطقه توجه به فرهنگ بومی آن منطقه است، اضافه کرد: در کشور آنگونه که باید، همانند تاریخ سیاسی، به تاریخ اجتماعی پرداخته نشده است و این در حالیست که مردم تمایل بسیاری به آشنایی سبک زندگی گذشتگان، میراث ملموس و ناملموس و مباحث مربوط به گذشتگان خود دارند.

وی با بیان اینکه امروزه فرهنگ بومی ما دستخوش فراموشی شده است، تصریح کرد: افراد مسن همواره با نقل داستان‌ها و تجربیات خود برای انتقال فرهنگ و تاریخ گذشتگان استفاده کرده‌اند و مرگ یکی از آنان همچون از دست دادن گنجینه‌ای ارزشمند از خاطرات است، از این رو باید با ثبت و ضبط تاریخ شفاهی از این داشته‌های ارزشمند حفاظت کرد که خوشبختانه این مهم توسط انجمن حافظان میراث لنجان آغاز شده است.

رئیس شورای اسلامی زرین شهر خاطرنشان کرد: در گذشته کشت پنبه در زرین شهر نوعی خودکفایی را در این منطقه رقم زده بود به گونه‌ای که این محصول توسط بانوان هنرمند در خانه‌ها به صنایع دستی مختلف مبدل شده و به شهرهای و روستاهای دیگر صادر می‌شد و چنانچه امروز به گذشته خود نگاهی ویژه داشته باشیم این مهم می‌تواند به آینده روشنایی بخشیده و چراغی برای شناخت و احیا این توانمندی‌ها شود.

وی افزود: شیوع کرونا به مهم‌ترین دغدغه در کشور مبدل شده و بر همین اساس برنامه‌ریزی‌ها در خصوص نکوداشت زرین شهر بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی انجام شد و موفق به برگزاری میدانی بسیاری از برنامه‌ها نشدیم اما قطعاً این برنامه فتح بابی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر در سال‌های پیش رو و معرفی داشته‌های ارزشمند این شهر به گردشگران خواهد شد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=7866
  • نویسنده : حامد سلیمیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.