• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مرزهای منطقه و توهم خرید امنیت از بیگانگان

  • کد خبر : 15809
  • 14 مهر 1400 - 10:47
مرزهای منطقه و توهم خرید امنیت از بیگانگان
تحرکات مرزی در شمال غربی ایران و حساسیت‌های به وجود آمده بار دیگر اهمیت این مهم را که خرید امنیت از بیگانگان توهمی فریبنده نیست یادآور شد و نشان داد که بیگانگان حاضر در منطقه نه در پی ایجاد امنیت بلکه به دنبال اختلاف افکنی میان کشورهای همسایه و مسلمان هستند.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، همزمان با برخی نادیده‌گیری روابط همسایگی از سوی جمهوری آذربایجان، برخی اقدامات و تحرکات در مرزهای این منطقه سبب ایجاد حساسیت‌ها و واکنش‌هایی از سوی مقامات و حتی مردم دو کشور شد. با توجه به اهمیت استراتژیک مرزهای ایران و لزوم برقراری روابط متوازن با آن‌ها، ضرورت بازبینی ریشه‌ای اختلاف‌ها به منظور دست یافتن به راهبردی که صلاح تمام منطقه را در پی داشته باشد، ضروری‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. تصریح بر این مهم از سوی رهبر انقلاب هم نشان دهنده اهمیت آرامش در مرزهای جمهوری اسلامی و نیز حفظ روابط با همسایگان مسلمان منطقه است. همسایگانی که گاهی در برآوردی نه چندان دوراندیشانه در پی خرید امنیت از بیگانگانی هستند که جز در مسیر منافع خود، در پی مصلحت هیچ کشور و مردمی نیستند و امنیتی که با تکیه بر این گروه به دست آید در بهترین حالت موقتی و غیرقابل اعتماد است. میان انبوه حرف و اقدام آنچه هیچ یک از کشورهای منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای نباید فراموش کنند، این است که مرزهای ایران و هر تکه از خاک این سرزمین خط قرمزی است که هر نیت اشتباهی درباره آن می‌تواند بسیاری از معادلات منطقه و جهان را برهم بریزد.

ترسیم صلاح منطقه از دیدگاه رهبر انقلاب

ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه به ویژه در چند سال اخیر از مهم‌ترین دلایل تنش‌های خاورمیانه و جنوب غرب آسیاست. از تلاش متظاهرانه برای حضور در کشورهای عربی تا برهم زدن توازن در روابط همسایگان ایران.جمهوری آذربایجان این روزها تازه‌ترین کشوری است که حضور این رژیم آن را آشفته کرده است و این آشفتگی در اقدامات و سخنان برخی مقامات آن کشور تازه استقلال یافته هم اثرگذار بوده است.در واکنش به این موضوع مقامات ایران نه تنها بر صلح آمیز بودن مانورهای نظامی در مرزها تاکید دارند، بلکه بارها از همسایه شمال غربی خود خواسته است نهایت هوشیاری را درباره حضور رژیم صهیونیستی در کشور خود داشته باشد و حساسیت‌های ایران را در این زمینه دانسته و محترم شمارد. همزمان با این تحرکات، رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه-۱۱مهرماه- در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام حسین علیه‌السلام در بررسی ریشه تنش‌های در منطقه به نقش کشورهای بیگانه اشاره و تصریح کردند: حضور نظامی بیگانگان در منطقه مایه اختلاف و خسارت و ویرانی است. در برابر این ویرانی، رهبر انقلاب راه حل اساسی و قابل تاملی ارائه و تصریح کردند: «صلاح منطقه در این است که همه کشورها از ارتشی مستقل و متکی به ملت خود و هم‌افزا با ارتش‌های همسایگان برخوردار باشند.»

با نگاهی به دلایل شکل گیری تنش‌های منطقه ای می‌توان ردپای بیگانگان به ویژه آمریکا را به خوبی و عیان مشاهده کرد. ایالات متحده آمریکا یا خود به وسیله ناوها و پایگاه‌های خود در منطقه موجب برهم خوردن تعادل و توازن شده یا با حمایت از نیروهای نیابتی خود مانند رژیم صهیونیستی، در تلاش است تا رشته‌های همزیستی مسالمت آمیز هزاران ساله ایران با همسایگانش را از هم بگسلد. در همین زمینه رهبری تصریح کردند: «همه مسائل و حوادث باید بدون دخالت بیگانه و با الگوپذیری کشورهای منطقه از اقتدار و عقلانیت ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی حل شود.»

جمهوری اسلامی سال‌هاست در حوزه دفاعی و نظامی تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارد اما این مانع پیشرفت‌های نظامی ایران نشده است و بدون اتکا به بیگانگان توانسته است به آنچه نیاز داشت دسترسی پیدا کند. این نمونه ارزشمند برای کشورهای منطقه به ویژه کشورهای کوچک و تازه استقلال یافته می‌تواند الگو باشد که با پیروی از آن می‌توانند حداقل اتکا و وابستگی را به نیروهای فرامنطقه‌ای داشته باشند. تنها اصل مهم در این زمینه باوری است که باید کشورهای منطقه به آن دست یابند. رهبر انقلاب در این زمینه با بیان اینکه ارتش‌های منطقه می‌توانند امنیت منطقه را تامین کنند و نباید اجازه دهند که ارتش ‌های بیگانه برای حفظ منافع خود، دخالت یا حضور نظامی داشته باشند، خاطرنشان کردند: «حوادثی که در شمال‌غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با همین منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.»

امنیت یا توهم امنیت؟

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه جنوب غرب آسیا، در اثر پروپاگاندای رسانه‌ای، برخی از کشورهای منطقه در توهم تهدید از سوی ایران به خرید تسلیحات و امنیت از کشورهای بیگانه اقدام کردند. این امر بررسی چهاردهه رویدادهای مختلف در این کشورها نشان داد که چنین امنیتی نه تنها پایدار نبود بلکه تنها به توهمی از قدرت دامن زد که راه را برای ادامه کار دشوارتر کرد. در توصیف چنین شرایطی رهبر معظم انقلاب تامین امنیت با تکیه بر دیگران را فقط یک توهم خواندند و گفتند: «کسانی که به این توهم دچارند سیلی آن را به ‌زودی خواهند خورد چرا که دخالت مستقیم یا غیرمستقیم بیگانگان در امنیت و جنگ و صلح هر کشوری، فاجعه‌ای مصیبت‌بار است.»

بنیان های امنیت یک سرزمین اگر تا ۵۰ سال پیش، متکی و مبتنی بر خرید تسلیحات از کشورهای دیگر بود، این مهم در سال‌های اخیر تغییر کرده است. نمونه کشوری که چنین شیوه ای در پیش گرفته بود، ایران زمان پهلوی بود که خریدهای افسانه‌ای محمدرضا پهلوی از انواع تسلیحات روز ساخت آمریکا، گرچه در رسانه‌های جهان هر روز منتشر می شد و مایه مباهاتش بود اما نه توانست حکومتش را از زوال نجات دهد و نه مانع حمله عراق به ایران شد.

دفاع از وطن؛ آزمون سربلندی ایران

با وجود تمام تلاش ایران برای دوری از تنش‌های منطقه ای، به ویژه با همسایگان، جمهوری اسلامی هر زمان تهدیدی از سوی هر بیگانه ای را متوجه تمامیت ارضی و مرزهای خود ببیند، بی‌درنگ و مسامحه در برابر آن خواهد ایستاد. این موضوع را همسایگانی که هشت سال دفاع مردم ایران از مرزهای خود در برابر هجمه دیکتاتور عراق دیدند، باید بهتر از بیگانگان در خاطر داشته باشند. با تکیه بر همین تجربه است که فرمانده کل قوا گفته است: «به فضل الهی، نیروهای مسلح ایران امروز به معنای واقعی کلمه سپر دفاعی ملت و کشور در مقابل تهدیدهای سخت دشمنان بیرونی و درونی هستند.»

در کنار این رکن همیشه آماده دفاع از کشور، عقلانیت همیشگی هم باید در کار نیروهای دفاعی کشور مورد توجه باشد که رهبر انقلاب در این زمینه تصریح کردند: «نیروهای مسلح کشور عزیز ما همواره با اقتدار همراه با عقلانیت عمل می‌کنند و این عقلانیت باید الگویی برای دیگر کشورها و عامل حل مسائل موجود باشد و همه بدانند که اگر کسی برای برادران خود چاه بکَند اول خودش در چاه می‌افتد.»

بازی در زمین رژیم جعلی صهیونیستی نه به نفع آینده سرزمینی است و نه می‌تواند امنیت درازمدتی برای آن کشور تامین کند تنها می‌تواند روابط همسایگان و توازن منطقه‌ای را برهم زند. این واقعیت باید مورد توجه تمامی بازیگران غائله اخیر جنوب غرب آسیا باشد. منطقه‌ای که به اندازه کافی در جغرافیای آشوب زده‌ای قرار دارد و تاب و توان تنش و ماجراجویی جدیدی را ندارد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=15809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.