• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

بازگشایی‌های بدون برنامه سد زاینده‌رود به بهانه ایجاد شرایط بحرانی

  • کد خبر : 21929
  • 03 آبان 1401 - 11:01
بازگشایی‌های بدون برنامه سد زاینده‌رود به بهانه ایجاد شرایط بحرانی
سدها به‌عنوان یک سازه ذخیره آب، کنترل روان‌آب و سیلاب احداث می‌شوند، تاریخچه احداث سد در کشور ایران به دوره ساسانیان بازمی‌گردد، در آن دوران سدهای مختلف با کاربری‌های متفاوت احداث و مورد استفاده قرار می‌گرفت، یکی از وظایف سدها برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای آب است، یعنی سدها می‌توانند اثرات نامتوازن زمانی و مکانی بارش‌ها را برای تامین امنیت نیاز آبی خنثی کنند.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایسنا، در بازه‌های مختلف زمانی، کشور ایران شاهد خشکسالی بوده و این یک قانون طبیعی در جغرافیای کشور محسوب می‌شود، یعنی باید بپذیریم که این پدیده طبیعی است و بالاجبار باید با خشکسالی سازگار شویم.

در مدیریت منابع آبی باید مدیریت بهینه و پایدار مدنظر باشد، مردم باید بپذیرند و به اجرای آن برنامه مدیریتی در حوزه آب کمک کنند تا یک تعادل در عرضه و تقاضا در منابع آب به وجود بیاید.

شناسایی نیازهای واقعی آب در بخش‌های مختلف یکی از ملزومات مدیریت بهینه مصرف آب است که نیازها پس از برآورد واقعی باید اولویت‌بندی شود، این اولویت‌بندی همچنین باید بر اساس سناریوهای مختلف دوران پربارشی و کم‌بارشی نیز تعیین شوند، به این معنا آبی که در پشت سد ذخیره شده باید بر اساس نیاز و اولویت مصرف شود، در مصرف آورد سد و منابع آبی از روش‌های علمی پیش‌بینی شود تا بتوان برنامه‌ریزی مناسب برای مصرف داشت.

یکی از وظایف سد زاینده‌رود برقراری تعادل است، این سد در زمان بارندگی‌، وقوع سیلاب و جاری شدن روان‌آب، آب را در مخزن خود ذخیره می‌کند تا در مواقع ضروری که نیاز آبی پایین‌دست بالا می‌رود، این منبع مورد استفاده قرار بگیرد. از طرفی سدها در کشور باید تحت مدیریت بی‌طرف و ملی باشند، که متاسفانه مدیریت سد زاینده‌رود فاقد این مسئله است

بازگشایی‌های بدون برنامه سد زاینده‌رود به بهانه ایجاد شرایط بحرانی

مهدی پژوهش_ عضو کمیته ملی صیانت از آب چهارمحال و بختیاری در خصوص سد زاینده رود، اظهار کرد: بارندگی‌های چند وقت اخیر موجب مطلوب شدن و پرآب شدن سد شد، اما به صورت غیرمدون و بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی در زمان‌های مختلف بازگشایی شد.

وی افزود: البته به بهانه‌های مختلف از جمله برای کشاورزان شرق اصفهان، این بازگشایی‌ها صورت گرفت، باتوجه به جدول منابع و مصارف و طبق برنامه‌ریزی وزارت نیرو، استان همجوار بدون برنامه‌ریزی قبلی چندین مرتبه سد را باز کرد.

وی تاکید کرد: سوال اینجاست طبق قانون شیخ بهایی، برداشت از سد چند مرتبه در سال باید انجام می‌شده و کشاورزی در استان همجوار چند مرتبه صورت می‌گرفت؟ این در حالیست که در گذشته تنها یک دوره کشت انجام می‌شد و اکنون سه دوره انجام می‌شود که این امر به معنای سه بار برداشت از زاینده‌رود است.

پژوهش در پاسخ به اینکه مسئولان استان همجوار برداشت‌های بیش از حد از زاینده‌رود را دلیل کم‌آبی آن می‌دانند، خاطرنشان کرد: برداشت از سد زاینده‌رود توسط چهارمحال و بختیاری براساس نیاز صورت می‌گیرد، مثلا در فصل پاییز و زمستان که این استان آبی نیاز ندارد، آن را استان همجوار برداشت می‌کند، البته بیان می‌شود که ۲۳۷ میلیون مترمکعب آب توسط چهارمحال و بختیاری برداشت می‌شود، در حالی‌که این آب به استان همجوار داده می‌شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=21929

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.