• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
مدیرعامل انجمن حافظان میراث لنجان مطرح کرد؛

حمام تاریخی «دوقلو» زرین شهر زیر تیغ تخریب

  • کد خبر : 6095
  • 01 اردیبهشت 1400 - 8:46
حمام تاریخی «دوقلو» زرین شهر زیر تیغ تخریب
مدیرعامل انجمن حافظان میراث لنجان گفت: حمام دوقلو زرین شهر یکی از کهن ترین اماکن تاریخی بجا مانده از گذشته های دور در خطه طلایی ایران به شمار می آید که در گذر زمان با بی مهری های فراوان مواجه شده است.

میلاد موذنی در گفتگو با خبرنگار نبض وطن اظهار کرد: حمام دوقلو زرین شهر یکی از کهن ترین اماکن تاریخی بجا مانده از گذشته های دور در خطه طلایی ایران به شمار می آید که در گذر زمان با بی مهری های فراوان مواجه شده است.

وی افزود: در سال های اخیر نه تنها دیگر خبری از دود سیاهی که از دودکش آن بلند می‌شد، نیست بلکه زیر تیغ تخریب قرار گرفته است و این درحالیست که کهن سالان شهر چنین نقل می کنند در سال‌هایی که خبری از گاز و آب لوله‌کشی نبود، در حمام دوقلوی زرین شهر جایی برای سوزن انداختن پیدا نمی‌شد اما یکباره برکت از حمام رفت و مثل خیلی چیزهای کهن دیگر به دست فراموشی سپرده شد.

مدیرعامل انجمن حافظان میراث لنجان تصریح کرد: طی سال های گذشته زیر سایه سکوت و بی توجهی ها متاسفانه بخشی از حمام دوقلو زرین شهر تخریب و در حال تبدیل شدن به یک ویرانه است و این درحالیست که ثبت این حمام در فهرست آثار ملی آخرین تلاش برای حفظ آن بوده است.

وی ادامه داد: امروز ساکنین این محله از وضعیت فعلی حمام گلایه مند هستند و چنین مطرح می کنند که عدم توجه به این مکان برخی مشکلات اجتماعی، امنیتی و بهداشتی را برای آنان به همراه دارد و در کمال تعجب برخی از آنان خواستار تخریب این بنای ارزشمند هستند که این مسئله نیازمند ریشه یابی است.

موذنی اضافه کرد: چگونه می توان باور کرد برخی شهروندان حس تعلقی به داشته های تاریخی خود ندارند و تخریب بناهای تاریخی شهر را به مثابه حرکت رو به جلو در راستای توسعه شهری عنوان می‌کنند.

وی عنوان کرد: برخی از شهروندان از اهمیت وجود این ابنیه تاریخی کمتر اطلاع دارند و شاید تصور نکنند با از بین رفتن تعداد انگشت شمار بناهایی که نشانه تاریخ پر فراز و نشیب و افتخار آمیز این خطه است ، در آینده چه به روز هویت فرهنگی شهر خواهد آمد.

مدیرعامل انجمن حافظان میراث لنجان گفت: آیا اگر این بافت ارزشمند تاریخی از ابتدا رسیدگی می‌شد به چنین وضعیتی می‌رسید تا در معرض تخریب قرار گیرد؟ مگر می‌شود  به سادگی احیاء و بازسازی بافت تاریخی ارزشمند خطه طلایی ایران را به دست فراموشی سپرد؟ مگر این معدود بافت های ارزشمند تاریخی که بخشی از شهر را فراگرفته، نمی‌تواند سالانه ده‌ها و صدها گردشگر را به خود جذب کند؟

وی خاطرنشان کرد:امروز اگر حساسیت ها و همکاری های بین بخشی بین اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  شهرستان لنجان، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان و مدیریت شهری بیشتر نشود بعید نیست سرنوشت حمام دوقلوی زرین شهر نیز پیش چشم مردم زرین شهر زیر تیغ تخریب ویران شده و جای آن را پارکینگ و… بگیرد.

موذنی یادآور شد: از این رو نیاز است اداره برق شهرستان لنجان نسبت به تامین روشنایی بیشتر محل اقدام کند چراکه متاسفانه تعداد قابل توجهی از تیرهای برق این محله فاقد روشنایی بوده و این مسئله رعب و حشت را برای ساکنین محله به ارمغان داشته است.

وی متذکر شد: نیاز است اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  شهرستان لنجان درخصوص وضعیت فعلی حمام شفافسازی کرده و راهکارهای عملیاتی احیاء و مرمت این ابنیه تاریخی و همچنین نوع کاربردی و ردیف بودجه بازسازی این مکان را در کمترین زمان ممکن ارائه دهد.

مدیرعامل انجمن حافظان میراث لنجان تاکید کرد: با توجه به وجود موش و حشرات موذی در این حمام انتظار می رود شهرداری در گام نخست نسبت به طعمه گذاری و سمپاشی اقدام لازم را جهت رفع این چالش به مرحله اجرا برساند و در گام های بعدی همراهی و همکاری لازم را جهت بازسازی این مکان به فراخور وظایف ذاتی این نهاد داشته باشد.

وی تصریح کرد: خانه‌ها و اماکن قدیمی چه در دست مالکان شخصی باشند و چه در دست نهادها، وقتی درشان بسته باشد، سرنوشت‌شان متروکی است و متروکی مساوی با تخریب خواهد بود از این رو با توجه به موقوفه بودن این حمام نیاز است اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان در گام نخست به ایمن سازی بخش تخریب شده اقدام نموده و نسبت به بهربرداری و تعیین تکلیف و تبدیل به احسن این بنا اقدام کنند.

موذنی اضافه کرد: با توجه به خطرات احتمالی در مواقع وقوع بحران و عدم دسترسی خودروهای آتش نشانی برای تردد آسان ساکنین محله درخواست دارند در صورت امکان قانونی، حقوقی و همچنین بررسی سازه در ضلع شمال شرقی نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای تردد راحت تر خودروها اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد:امروز برای احیاء و حفظ معدود بناهای تاریخی به جا مانده در زرین شهر باید به سمت کاربری‌ها و فعالیت‌های نوتر حرکت کرد، فعالیت‌هایی که به طور عمده در ادامه حیات شهری با مشارکت مردم هستند؛ یک فضای خلاق شهری در جهت تعمیق روابط شهروندی و اجتماعی و امیدواریم این مهم در احیاء و بازسازی حمام دو قلو زرین شهر مورد توجه قرار گیرد تا شاهد جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی و احیاء و مرمت آن باشیم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=6095
  • نویسنده : زهرا جعفری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.