• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

فردوسی مردی به عظمت زبان پارسی/فردوسی و زبان فارسی دو روی یک سکه‌اند

  • کد خبر : 7139
  • 25 اردیبهشت 1400 - 18:24
فردوسی مردی به عظمت زبان پارسی/فردوسی و زبان فارسی دو روی یک سکه‌اند
استاد ادبیات و زبان فارسی گفت: ٢۵ اردیبهشت روزی است که با نام حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیمی خردمند، اندیشه ورز، آزاده، دادگر مزین است که شناساندن هویت ملی و وطن دوستی را مدیون آن هستیم.

مهناز ملکی ریزی در گفت و گو با خبرنگار نبض وطن، با بیان اینکه ٢۵ اردیبهشت در تقویم  ملی ما ایرانیان روزی ثبت شده که سرشار از غرور وافتخار است، اظهار کرد: ٢۵ اردیبهشت روزی است که با نام حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیمی خردمند، اندیشه ورز، آزاده، دادگر مزین است که شناساندن هویت ملی  و وطن دوستی را مدیون آن هستیم.

وی افزود: حکیم ابوالقاسم فردوسی را می توان  “خدای سخن” نامید به گونه ای که می توان فردوسی و زبان فارسی دو روی یک سکه‌ دانست و خود نیز در اینباره چنین سروده “بنا کردم از نظم کاخی  بلند/ که از باد وباران نیابد گزند” .

استاد ادبیات و زبان فارسی تصریح کرد: فردوسی اندیشه ورزی ست  جهانی  و حکمت و دانشی داشت  فرا ملی وهمین ویژگی های ممتاز است  که  از او شاعری جهانی ساخته، شاعری که با آفرینش کتاب سترگ خود یعنی ” شاهنامه ” نامه ای نوشت فخیم و وزین که تا ابد خوانندگان و مخاطبانش را به تعظیم وستایش وا می دارد.

وی ادامه داد: توس که زادگاه و محل زندگی همیشگی فردوسی بود، مهد  حکمت  و دانش به شمار می آمد، منطقه ای که نام آوران حکیمی چون ابراهیم ادهم، بایزید بسطامی، ابوسعید ابوالخیر، ابوالقاسم قشیری، هجویری، امام محمد غزالی وامام احمد غزالی را در خود پرورش داد.

ملکی اضافه کرد: تاثیر کلام واندیشه فردوسی بر هم اندیشان خود قابل توجه بوده و دقت، تیزبینی و همت این شاعر گرانقدر نیز برای سرودن کتابش، شایسته تر به گونه ای که در بیان عظمت اندیشه فردوسی و شاهکار او” شاهنامه” کنگره ها وسخنرانی های زیادی برگزارشده است.

وی عنوان کرد: به جرات می توان گفت فردوسی همچون دریایی ژرف از دانش وادبیات و خرد بوده که هر روز  بُعد تازه ای از اندیشه و خرد او کشف می شود.

استاد ادبیات و زبان فارسی خاطرنشان کرد: امام احمد غزالی که در آن زمان واعظی بسیار معروف بود ، در یکی از وعظ های خود گفت :”ای مسلمانان ! من از چهل سال پیش برای شما وعظ و پند گفته ام ، در این مدت تمامی آنچه را که به عنوان وعظ و پند و نصیحت بیان کرده ام ، خلاصه ی آن را فردوسی در این دو بیت آورده است. “ز روز گذرکردن اندیشه کن/پرستیدن دادگر پیشه کن/ به نیکی گرای و میازار کس/ره رستگاری همین است و بس. “

وی یادآور شد: هانری ماسه پروفسور فرانسوی در جشن بازنشستگی خود در دانشگاه سوربن در رابطه با ادبیات فارسی وفردوسی چنین گفت: “من عمرم را وقف ادبیات فارسی ایرانی کردم و برای اینکه به شما استادان و روشنفکران جهان بشناسانم که این ادبیات عجیب چیست؟  بگویم که ادبیات فارسی بر چهار ستون اصلی” فردوسی، سعدی، حافظ و مولانا” استوار است.

ملکی متذکر شد: هانری ماسه، فردوسی را هم سنگ و همتای هومر یونانی و برتر از او دانسته است که این مسئله نشان از جایگاه این حکیم وارسته دارد.

وی تاکید کرد: ما نیز باید با حکیم فردوسی پیمان دوباره بسته تا شاهنامه این یادگار ارزشمند زبان فارسی را که با عشق به دست ما سپرده شده است را  پاسبان باشیم و از بن جان نگهبان و تا همیشه، با خواندن ابیات فاخرش  و پاسداشت زبان پارسی، یاد ونامش  را زنده وجاوید نگاه داریم.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=7139
  • نویسنده : زهرا جعفری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.