• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان خواستار شد؛

ضرورت شفافسازی خسارت حق آبه داران و کشاورزان لنجان

  • کد خبر : 9250
  • 01 تیر 1400 - 12:11
ضرورت شفافسازی خسارت حق آبه داران و کشاورزان لنجان
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان گفت: امروز نیاز است مسئولان امر درخصوص جذب حق نَکشت توضیحات شفافی را به مردم ارائه دهند و پاسخگوی این سوال باشند که چرا علی رغم اینکه شهرستان لنجان بیشترین حق آبه را زاینده رود دارد، جذب حق نَکشت در این شهرستان نسبت به دیگر شهرستان ها کمتر بوده است.

میلاد موذنی در گفتگو با خبرنگار نبض وطن اظهار کرد: طی سال های گذشته چالش هایی چون، کاهش نزولات آسمانی،حفر چاه‌های غیرمجاز ، انتقال آب به دیگر استان ها بدون انجام بارگذاری های جدید و… سبب شد رودخانه زاینده رود به رودخانه ای فصلی مبدل شود.
وی افزود: سال‌هاست راهکارهای گوناگونی از سوی مسئولان در دوره های مختلف برای حل مشکل خشک شدن زاینده رود و کاهش حجم ذخیره آب در پشت سد زاینده رود و… ارائه شده که بسیاری از آنها یا در میانه‌راه از اجرایی شدن بازمانده اند و برخی در بدو اجرا متوقف شده است و در این میان کاهش حقابه کشاورزان راهکاری عملیاتی از سوی برخی مسئولان به شمار می آید که به مرحله اجرا رسیده است.
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان تصریح کرد: متاسفانه تصمیمات اتخاذ شده تاکنون نه‌تنها راهکار و مرهمی از سوی مسئولان برای التیام خشکی‌ زاینده رود و معیشت کشاورزان نبوده بلکه مصوباتی که یکی پس از دیگری به مرحله اجرا درآمد مرگ تدریجی زاینده‌رود را رقم زد.
وی ادامه داد: عدم توجه به حق آبه کشاورزان و طومار شیخ بهایی و همچنین برداشت های غیر مجاز سبب شد، مسئولان به فکر سیاستگذاری هایی جدید بیفتند تا معیشت کشاورزان با چالش مواجه نشود که از جمله آن پرداخت حق نَکشت به کشاورزان استان اصفهان بود.
موذنی اضافه کرد: متاسفانه مبلغی که بابت نکشت برای کشاورزان در نظر گرفته شده بسیار ناچیز بوده و حال باید سوال کرد آیا با وجود تورم و وضعیت اقتصادی و گرانی‌ها مبالغی از این دست کفاف زندگی حتی یک هفته از زندگی را خواهد داد؟!
وی عنوان کرد: طی ماه های اخیر گزارشاتی مبنی بر تخصیص و جذب ۱۰ میلیارد تومان حق نَکشت و خسارت سال های ۹۶ و ۹۷ منتشر شد که این مسئله مطالبه کشاورزان شهرستان لنجان از صنف کشاورزان را به همراه داشت و سوال می کنند این اعتبار چگونه هزینه شده و چرا ثمره آن نصیب آنان نشده حال آنکه براساس اطلاعات به دست آمده این عدد حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که در حساب جهاد کشاورزی شهرستان است.
نائب رئیس صنف کشاورزان شهرستان لنجان با اشاره به اعتراضات و پیگیری های صورت گرفته از سوی اعضاء این صنف درخصوص حق آبه و حق نَکشت برنج، گفت: امروز نیاز است مسئولان امر درخصوص جذب حق نَکشت توضیحات شفافی را به مردم ارائه دهند و پاسخگوی این سوال باشند که چرا علی رغم اینکه شهرستان لنجان بیشترین حق آبه را زاینده رود دارد، جذب حق نَکشت در این شهرستان نسبت به دیگر شهرستان ها کمتر بوده است.

گفتگو از: اکرم حسین زاده بیستگانی

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=9250
  • نویسنده : اکرم حسین زاده بیستگانی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.