• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان:

انتشار آگهی تبلیغاتی برای اصناف فاقد پروانه کسب ممنوع است

  • کد خبر : 59184
  • 19 اسفند 1402 - 6:13
انتشار آگهی تبلیغاتی برای اصناف فاقد پروانه کسب ممنوع است
رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان گفت: براساس قوانین موجود رسانه‌های گروهی، چاپخانه و موسسات تولید محصولات چند رسانه‌ای و... مكلف هستند قبل از قبول سفارش تولید یا نشر هرگونه آگهی تبلیغاتی پروانه كسب فرد صنفی را مطالبه كنند در غیر این صورت به جریمه نقدی محكوم می شوند.

عباس کرمی در گفت‌گو با خبرنگار نبض وطن اظهار کرد: طی سال‌های گذشته یکی از مهمترین چالش‌های نظام اقتصادی در حوزه اصناف به فعالیت تعداد زیادی از واحدهای صنفی بدون پروانه کسب، مربوط می‌شود.

وی افزود: طبق قوانین، واحدهای صنفی مکلف به اخذ پروانه کسب صنفی هستند و دریافت پروانه کسب توسط واحدهای صنفی از تبعیض و بروز تخلفات جلوگیری می‌کند و حق عضویت و مالیات و حقوق دولت هم پرداخت می‌شود.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع اتاق اصناف شهرستان لنجان با استفاده از ظرفیت  بازرسان خود نظارت بر فعالیت‌های صنفی را تقویت کرد تا با شناسایی واحدهای فاقد پروانه کسب و متخلف برابر قانون برخورد شود.

وی ادامه داد: شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که فعالیت واحدهای صنفی بدون پروانه کسب به بستری برای انجام تخلفاتی از جمله گرانفروشی، تقلب، احتکار، عرضه کالای قاچاق و غیرقانونی تبدیل شده است، از این رو نیاز است شهروندان اقلام مورد نیاز خود را از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تهیه کنند.

کرمی با بیان اینکه انتشار آگهی تبلیغاتی توسط اصناف فاقد پروانه کسب معتبر ممنوع است، اضافه کرد: پروانه کسب مجوزی است که طبق قانون نظام صنفی به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه به صورت موقت یا دایم به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص یا وسیله کسب معین داده می شود.

وی عنوان کرد: براساس قوانین موجود رسانه‌های گروهی، چاپخانه و موسسات تولید محصولات چند رسانه‌ای و… مکلف هستند قبل از قبول سفارش تولید یا نشر هرگونه آگهی تبلیغاتی پروانه کسب فرد صنفی را مطالبه کنند در غیر این صورت به جریمه نقدی محکوم می شوند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان با اشاره به مواد و تبصره‌های تبلیغ خلاف واقع گفت: تبلیغ خلاف واقع، از جمله تخلفاتی است که قانون گذار در قانون نظام صنفی صریحاً به آن اشاره کرده و برای آن ضمانت اجرا در نظر گرفته است.

وی افزود: فروش فوق العاده، به عرضه کالا جهت فروش به قیمت حداقل ۱۰ یا ۱۵ درصد پایین تر از قیمت متعارف و تعادلی بازار که در مدت معین در واحدهای صنفی تحت شرایط و ضوابط این آیین نامه انجام می گیرد، اطلاق می شود

کرمی تصریح کرد: واحدهای صنفی متقاضی انجام حراج یا فروش فوق العاده مکلف هستنند کلیه کالاهای مورد عرضه را تحت ضوابط برگزاری حراج یا فروش فوق العاده به فروش برسانند همچنین کلیه عناوین فروش‌های غیر متعارف واحدهای صنفی تحت هر نام با نظر اتحادیه صنف مربوط مشمول یکی از تعاریف حراج یا فروش فوق العاده خواهد بود.

وی ادامه داد: هر واحد صنفی که بخواهد کالا یا مصنوعات یا فرآورده‌های خود را به حراج و یا فروش فوق العاده بگذارد موظف است علاوه بر کسب مجوز از اتحادیه صنف مربوط و در صورت عدم وجود اتحادیه از مجمع امور صنفی ذیربط، تابلویی شامل نرخ اولیه، میزان تخفیف و مدت حراج یا فروش فوق العاده و قیمت کالا پس از کسر تخفیف را در مدخل مغازه خود به طوری که در معرض دید همگان باشد نصب کند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان اضافه کرد: واحدهای صنفی مجاز نیستند که برای جلب مشتری درباره کالاهای مورد حراج یا فروش فوق العاده بر خلاف واقع تبلیغ کنند چراکه تبلیغ خلاف علاوه بر تعقیب قانونی متخلف، موجب تعطیل حراج یا فروش فوق العاده خواهد شد.

وی عنوان کرد: در صورتی که واحد صنفی بدون دریافت مجوز از اتحادیه و در صورت عدم وجود اتحادیه از مجمع امور صنفی ذیربط اقدام به حراج و یا فروش فوق العاده کند مرتکب تخلف صنفی شده و طبق قانون و مقررات نظام صنفی با وی برخورد خواهد شد.

کرمی یاداور شد: مجموعه‌ای چون کورش کمپانی با یک حراجی یا فروش فوق العاده باعث شد افکار عمومی در دام تبلیغات گمراه‌کننده گرفتار شوند و در این بین فعالیت پیج‌های مختلف را برای تبلیغ از چنین مجموعه‌هایی نمی‌توان نادیده گرفت.

وی متذکر شد: افرادی که فالوور قابل توجهی دارند برای هر نوع تبلیغ مستقیم یا غیرمستقیم باید به طور شفاف تبلیغاتی بودن محتوا را به مخاطب اطلاع دهند و همچنین نگاه ویژه‌ای به داشتن مجوزهای لازم از سوی تبلغ دهنده باشند، با توجه به اهمیت موضوع برای چند پیج که در شهرستان لنجان اقدام به تبلیغ خلاف واقع کرده بودند پرونده تشکیل و به تعزیرات ارسال شد که در نهایت متحمل جرائم سنگینی شدند.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=59184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.