• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مرمت برج شش قلوی کبوترخانه روستای قلعه ترکی آغاز شد

  • کد خبر : 59669
  • 22 اسفند 1402 - 11:01
مرمت برج شش قلوی کبوترخانه روستای قلعه ترکی آغاز شد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان لنجان از آغاز مرمت برج کبوترخانه روستای قلعه ترکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار نبض وطن احمد فتحی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان لنجان از قدیم الایام به واسطه وجود بیشه‌زارها، مزارع کشاورزی و آب و هوای مناسب، منطقه‌ای بکر برای پرورش کبوتران به‌شمار می‌آمده از این رو دارای کبوتر خانه‌های فراوانی بوده است، اما در گذر زمان این برج‌ها به دلایل مختلف تخریب شده‌اند و در حال حاضر هفت کبوترخانه‌ در این شهرستان باقی مانده‌ است.

وی از آغاز مرمت برج کبوترخانه روستای قلعه ترکی خبر داد و افزود: کبوترخانه روستای قلعه ترکی در ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ به شماره ۳۱۹۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از این کبوترخانه‌هایی است که به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه در سال‌های گذشته دچار آسیب‌های جدی شده و نیازمند مرمت اضطراری بود که با حمایت فرماندار شهرستان لنجان و  بخشداری باغبهادران، از محل اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری، مبلغ هفت میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این بنای تاریخی تخصیص یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان لنجان تصریح کرد: این برج کبوترخانه شش قلو که به برج سرهنگ نیز معروف است حدود ۶۵ متر زیربنا دارد و در دوران قاجار ساخته شده است.

وی ادامه داد: چند عکس یادگاری قدیمی که در کنار این برج ثبت شده‌اند و توسط اهالی فرهنگ دوست روستا به اداره میراث فرهنگی تحویل داده شده‌اند، نشان می‌دهند که روی بدنه این برج نقاشی‌هایی وجود داشته‌اند که بر اثر مرور زمان از بین رفته‌اند و بررسی مفاهیم و کاربرد این نقوش نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

فتحی اضافه کرد: وجود یک سکوی سنگی در اطراف این برج کبوتر خانه باعث شده تا پی‌های این بنای تاریخی کمتر در معرض آب‌های سطحی باشد و نبود آسیب جدی در این قسمت باعث حفظ استحکام قسمت‌های اصلی آن شده است. قطار بندی‌های اطراف بام، نوارهای گچی کمر و بام و بقایای نقاشی‌های روی بدنه و خشت چینی و آجرچینی‌های شبکه‌ای روی بام برج از جذابیت‌های تزیینی این اثر تاریخی به شمار می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: با همراهی و حمایت ساکنین میراث دوست روستای قلعه ترکی، مرمت این بنای تاریخی با سرعت در حال انجام است و  امیدواریم بخش اول مرمت این برج در ابتدای سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=59669

نوشته های مشابه

02فروردین
چرمهین به عنوان شهرِ تَرین‌ها در حال معرفی است
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان:

چرمهین به عنوان شهرِ تَرین‌ها در حال معرفی است

10خرداد
آگاهی از میراث کهن بجا مانده از گذشته،چراغ راه آینده
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان لنجان مطرح کرد:

آگاهی از میراث کهن بجا مانده از گذشته،چراغ راه آینده

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.